Zgodnie z oczekiwaniami Hyundai zaprezentował na targach CES 2019 swój projekt konceptowy elekrycznego pojazdu Elevate. Ten UMV (Ultimate Mobility Vehicle) autorstwa oddziału CRADLE w firmie jest nie tylko ciekawym podejściem do EV, ale również czymś, co ma pomóc ludzkości.

Oczywiście takie coś zawsze dobrze sprzedaje się na papierze, ale Elevate naprawdę może odmienić los wielu akcji ratunkowych. Nie trzeba tłumaczyć, że to, jaką rolę odgrywa czas w dotarciu do ofiar klęski żywiołowej ma kluczowe znaczenie dla uratowania, jak największej liczby istnień ludzkich. Niestety w sytuacjach, w których incydent wydarzył się z daleka od drogi albo zniszczenia dotknęły również infrastruktury drogowej, przyjechanie „na czas” jest znacznie utrudnione. Oczywiście nie w przypadku Elevate, który został zaprojektowany z myślą o tym, aby umożliwić ratownikom możliwość pokonanie nawet tych najbardziej nieprzejezdnych przeszkód. Wszystko dzięki przymocowaniu każdego z czterech kół pojazdu do osobnej przegubowej, a na dodatek wysuwanej „nogi”. Ta posiada aż pięć części, w których może się zginać, podczas gdy każde koło posiada własny silnik w każdej sytuacji. Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby Elevate po prostu kroczył po terenie, pokonując do 5-metrowych ścian i szczelin, a w razie potrzeby przeistoczył się w zwyczajny samochód i zaczął toczyć się po asfalcie.

Opierając się na modułowej platformie, Elevate może być stosowany w różnych sytuacjach awaryjnych. Począwszy od trzęsień ziemi i huraganów, przez lawiny, a kończąc na tsunami. Wszystko ograniczy się po prostu do zmiany kabiny na podstawie pojazdu. Przyszłe wariacje tego projektu mogą teoretycznie zostać wykorzystane do wszelkiej maści różnych zastosowań. „Ta technologia wykracza daleko poza sytuacje awaryjne” – wyjaśnia John Suh, wiceprezes Hyundai i szef Hyundai CRADLE. „Ludzie żyjący z niepełnosprawnością na całym świecie, którzy nie mają dostępu do rampy ADA, mogliby założyć autonomiczny Hyundai Elevate, który mógłby podejść do ich drzwi wejściowych, wypoziomować się i pozwolić, by wózek jechał prosto – możliwości są nieograniczone”. Szkodza tylko, że nawet na targach posłużono się zwykłą makietą, pozostawiając Elevate w segmencie koncepcji, które nigdy mogą nie dojść do skutku.

Czytaj też: System R.E.A.D. od Kia dostosuje wnętrze samochodu do nastroju pasażera

Źródło: Engadget

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!