Reklama
aplikuj.pl

Rakietowy silnik SABRE przeszedł test przy prędkości Mach 5

W ramach ostatnich testów firmy Reaction Engines sprawdzono, jak silnik rakietowy SABRE sprawdzi się w kluczowych dla całego projektu warunkach, a więc w tych, które naśladowały prędkość 5 Machów, czyli 5961 km/h.

Jak możecie wnioskować po tytule, te zostały zakończone pomyślnie, zaliczając Reaction Engines kolejny kamień milowy. Test dotyczył tak naprawdę chłodnicy w Synergetic Air-Breathing Rocket Engine, która wytrzymała podczas naziemnego sprawdzianu w Colorado Air and Space Port, zapewniając gorętszy i szybszy przepływ powietrza niż jakiekolwiek poprzednie samoloty z napędem odrzutowym.

Najnowsze testy chłodnicy wstępnej SABRE stanowią istotny krok w kierunku uruchomienia samego silnika, ponieważ Mach 5 jest punktem przełączania, w którym to SABRE zmienia się z silnika korzystającego z tlenu, jako utleniacza w silnik rakietowy spalający czysty wodór i ciekły tlen, osiągając prędkości do Mach 25, a więc 29808 km/h.

Kluczem do tego jest chłodnica wstępna, która może obsługiwać powietrze wchodzące z siłą 25 razy większą niż huragan kategorii 5 i tłumić temperatury, które stopiłyby dowolny materiał, z którego mógłby być wykonany rdzeń silnika. Wykorzystując recyrkulowane kriogeniczne paliwo wodorowe do schładzania dopływającego powietrza, chłodnica wstępna może ugasić hipersoniczny przepływ powietrza w dół od temperatury 1000°C do -150°C w zaledwie 5 milisekund. Jak skomentował Mark Thomas z Reaction Engine:

Jest to ważny moment w rozwoju przełomowej technologii lotniczej, w której chłodnica wstępna została przetestowana w warunkach temperaturowych przepływu powietrza Mach 5, przełamując wcześniejsze osiągnięcia w temperaturach Mach 3,3 i torując drogę do lotu hipersonicznego.

Oprócz zastosowania w naszej klasie SABRE oddychających powietrzem silników rakietowych, istnieje wiele ekscytujących zastosowań komercyjnych dla naszej technologii chłodnicy wstępnej, która zapewnia wiodące na świecie możliwości przenoszenia ciepła przy niskiej wadze i kompaktowych rozmiarach, i widzimy duże zainteresowanie ze strony szereg potencjalnych klientów i partnerów technologicznych.