Reklama
aplikuj.pl

Nowy rewolucyjny sposób na recykling akumulatorów z pojazdów elektrycznych

elektryczny Hummer, platforma GM, General Motors EV, platforma elektryczna

W ramach prowadzonego przez brytyjski Faraday Institution projektu ReLiB naukowcy z University of Leicester opracowali nowy sposób na recykling akumulatorów elektrycznych pojazdów. Ten rozwiązuje jeden z głównych problemów ekologii EV, czyli tego, co należy począć ze zużytym lub zepsutym akumulatorem.

Tak naprawdę „zużyte akumulatory”, czyli te, których pojemność znacząco spadła, ograniczając maksymalny zasięg, można wykorzystać na wiele sposobów. Mowa np. domowej baterii awaryjnej, czy jednego z setek akumulatorów w specjalnych magazynach energii, które nasycają się z ekologicznych farm, oddając energię w momentach, kiedy te farmy nie generują prądu z wiatru, czy słońca. Jak tu jednak począć z zupełnie wyeksploatowanymi, albo zniszczonymi ogniwami?

Czytaj też: Premiera Dallara EXP, czyli speedstera w formie zabawki na tor

Recykling akumulatorów z użyciem ultradźwięków rozwiązuje szereg problemów z obecnymi sposobami

Obecne techniki recyklingu starych akumulatorów litowo-jonowych nie są efektywne na ten moment. Nie odzyskują wystarczająco dużo materiałów wielokrotnego użytku z akumulatorów, a na dodatek są nie tylko skomplikowane fizycznie i chemicznie, ale także energochłonne. Stąd dążenia do opracowania nowych technik, wśród których ta najnowsza polega na wystawianiu elektrod (anod i katod) akumulatorów na ultradźwięki, oddzielające ich powłoki od reszty elementów.

Czytaj też: Najwydajniejsze Cayenne już z nami. Premiera Porsche Cayenne Turbo GT

W rezultacie zarówno metale nieszlachetne, jak i materiały aktywne (takie jak lit, nikiel, mangan i kobalt) są odzyskiwane w czystszej i łatwiejszej do recyklingu formie. Co ważne, proces ten jest podobno znacznie bardziej energooszczędny niż konwencjonalne techniki i ponoć aż 100 razy szybszy.

Czytaj też: Planowaliście sięgnąć po elektryczne motocykle Energica? Mamy dobre wieści

Obecnie Faraday Institution prowadzi negocjacje z kilkoma producentami baterii i firmami zajmującymi się recyklingiem, mając na uwadze komercyjne licencjonowanie systemu. Plany przewidują utworzenie demonstratora na terenie przemysłowym jeszcze w tym roku.