Reklama
aplikuj.pl

Kupujemy mniej tabletów? Nie, kupujemy je rzadziej

rynek tabletów 2019

Rynek tabletów kolejny rok z rzędu maleje – wynika z najnowszych danych IDC. Jest w tym trochę prawdy, ale nie dlatego, że tablety stają się bezużyteczny. Nadal je kupujemy, ale robimy to znacznie rzadziej niż w przypadku smartfonów.

Rynek tabletów się kurczy? Zależy jak to patrzeć

W 2019 roku na rynek trafiło 144,1 mln tabletów. To o 1,5% mniej niż w roku 2018. Niektórzy od dłuższego czasu wieszczą koniec tego typu urządzeń. Ale 144 mln sprzedanych urządzeń nie wygląda wcale jak liczba, która oznaczałaby rychłe zniknięcie z rynku.

Rynek tabletów w zasadzie stoi w miejscu. Ani spektakularnie nie rośnie, ani się nie kurczy. Widać to również w przypadku premier. W ciągu roku najwięksi producenci prezentują łącznie co najwyżej kilkanaście modeli. Czasem w ciągu owocnego miesiąca na rynek trafia więcej smartfonów.

Tablet to nie smartfon, nie kupujemy nowego co rok

Tablet to również urządzenie, którego nie wymieniamy często. Wydajność nawet 3-4 letnich sprzętów nadal z powodzeniem wystarcza do podstawowych zastosowań, takich jak przeglądanie Internetu, czytanie ebooków, czy granie w gry i oglądanie filmów. Nikt przecież nie wymienia tabletu, bo na ryku pojawił się model z szybszym ładowaniem lub lepszym aparatem. Dlatego korzystamy z nich znacznie dłużej i nie wymieniamy co rok lub dwa lata. A to oczywiście nie ma pozytywnego wpływu na wzrost sprzedaży.

Król tabletów jest tylko jeden

Rok 2019 do udanych mogą zaliczyć dwaj producenci tabletów – lider rynku Apple i czwarty Amazon. Tylko oni zanotowali wzrost sprzedaży w stosunku do 2018 roku. Apple w zasadzie gra w innej lidzie i sprzedaje ponad dwa razy więcej tabletów niż Samsung. Rynek tabletów jest też ciekawy ze względu na Innych producentów. To jeden wielki worek, w którym znajdziemy masę firm, o nazwach których nawet nigdy nie słyszeliśmy. W przypadku tabletów dużo częściej sięgamy po przysłowiowe No Name’y niż w przypadku smartfonów. Choć w 2019 roku udział w rynku pozostałych producentów znacznie spadł.

ProducentSprzedaż w 2019 roku (dane w mln)Udział w rynku 2019rokuSprzedaż w 2018 rokuUdział w rynku w 2018 rokuZmiana rok do roku
Apple49,934,6%43,320,6%15,2%
Samsung21,715,1%23,416%-7,2%
Huawei14,19,8%14,610% -3,5%
Amazon139%11,88,1%9,9%
Lenovo8,55,9%8,86%-4,2%
Inni3725,7%44,330,3%-16,6%
Suma144,1100%146,2100%-1,5%