Różnica wydajności między SteamOS a Windowsem na Steam Decku

steam deck

Od ponad dwóch tygodni pierwsi klienci mają już w rękach Steam Decka Valve i zgodnie z zapowiedzią, nie są ograniczeniu do oryginalnego systemu SteamOS. Użytkownicy mogą instalować na swoich sprzętach inne systemy, ale różnica wydajności między SteamOS a Windowsem na Steam Decku jasno wskazuje, że lepiej tego nie robić… i to mimo innych problemów.

Windows vs SteamOS na Steam Decku

O nakreślenie, jakie dokładnie różnice wchodzą w grę, musimy podziękować kanałowi LinusTechTips, który sprawdził to na przykładzie trzech produkcji – Hitman 3, Doom Eternal i Elden Ring. Sam proces był prosty i wymagał sprawdzenia płynności tych tytułów na Steam Decku z zainstalowanym Windowsem lub SteamOS. Wyniki? Można śmiało powiedzieć, że Valve zaprojektowało Steam Deck z myślą o SteamOS, a wsparcie dla Windows jest obecnie tylko dodatkiem.

Czytaj też: Chińscy celnicy przejęli 5840 kart graficznych XFX za ponad 13 mln złotych

Na SteamOS średnio Elden Ring pozwalał cieszyć się płynnością rzędu 37 klatek na sekundę, w Doom Eternal 60 FPS, a w Hitmanie 3 najmniej, bo 34 klatek. Jednak pogrom pokazał się na Windows 10, bo tam gry działały kolejno w 30, 47 i… 19 klatek na sekundę. To jasno wskazuje, że z jednej strony Steam Deck nie jest idealną platformą do grania przez brak kluczowych 60 FPS, a jeśli już ktoś z niego korzysta, najlepiej będzie, jeśli pozostanie przy oryginalnym systemie. Nie tylko optymalizacja, ale też funkcje ewidentnie są bogatsze na SteamOS.