Dziś widok sterowca na niebie jest praktycznie niemożliwy poza rejonami nieskupionymi na turystyce wokół tych potężnych maszyn lotniczych. Jednak to może się zmienić, czego przykładem są hiszpańskie linie lotnicze Air Nostrum, które zamówiły dziesięć hybrydowych sterowców o nazwie Airlander od brytyjskiej firmy Hybird Air Vehicles, która tworzy przyjazne dla środowiska zeppeliny, czyli konkretny typ sterowców.
Sterowce Airlander będą służyć hiszpańskiej linii lotniczej
Firma Hybrid Air Vehicles ma dostarczyć swoje sterowce Airlander do 2026 roku, a nie są to byle jakie dzieła, bo zaprojektowano je po to, aby drastycznie obniżyć emisję zanieczyszczeń w lotnictwie. Stąd twierdzenia firmy, wedle których te sterowce redukują emisję tradycyjnego lotu o 90%.
Wykorzystanie sterowców Airlander sprowadzi się do transportu do 100 pasażerów oraz wykorzystaniu helu i napędu elektrycznego, co według firmy HAV pozwoli na osiągnięcie zasięgu 300-400 kilometrów. Podróż będzie jednak trwała długo, bo zamiast prędkości samolotów rzędu około 800 km/h, Airlander będzie poruszał się z prędkością 129 km/h.
Czytaj też: Powstają turbiny odporne na huragany. Przypominają drzewa palmowe
HAV ogłosiła, że umowa została zawarta po sześciu miesiącach „rygorystycznych badań i modelowania” wewnętrznych tras w Hiszpanii. Firma poinformowała, że Airlander może być kiedyś wykorzystywany na innych trasach krótkodystansowych, wzniesie się na maksymalnie 6 km i że przeszedł już różne testy lotnicze. Jego zaletą ma być niewielki wymóg co do infrastruktury do lądowania, dzięki której będzie mógł potencjalnie lądować bliżej centrów miast.
Wnętrze sterowca ma przestronną konfigurację miejsc siedzących 1-2-1, przy czym niektóre siedzenia są zwrócone do siebie. Przezroczyste ściany zapewniają imponujące widoki na zewnątrz sterowca.