SoftServe rozpoczął pracę nad Magic Box – rozwiązaniem, pozwalającym na stworzenie symulacji dowolnego obiektu/urządzenia i wykorzystanie go do jego szczegółowego badania, eksperymentowania oraz wykrywania usterek przy pomocy m.in. okularów AR.
Rynek technologii immersyjnych – prognozy rynkowe
McKinsey prognozje, że w najbliższych latach technologie immersyjne (AR i VR) będą cieszyć się coraz większą popularnością; do 2035 roku rynek może być wart nawet ponad bilion dolarów z roczną stopą wzrostu w okolicach 25%. Jak twierdzi Konstantyn Shapovalov z SoftServe, szczególnie technologia AR będzie mieć ogromny wpływ na rozwój przedsiębiorstw.
O ile rzeczywistość wirtualna świetnie sprawdza się w rozrywce i zanosi się na to, że w najbliższych latach dominować będzie w tej branży, o tyle rzeczywistość rozszerzona ma ogromny potencjał, by móc rozwijać i udoskonalać biznes. Szczególnie w dobie pracy zdalnej i zespołach rozproszonych. Rozwój sieci 5G i 6G oraz związany z nim szybszy transfer dają firmom ogromną szansę na wdrożenie tych innowacji. Wychodzimy więc temu naprzeciw i tworzymy Magic Box – rozwiązanie, które dzięki wsparciu m.in. AR, pomoże firmom w lepszym zarządzaniu swoimi aktywami
– mówi Konstantyn Shapovalov, AVP of Client Success w SoftServe.
Połączenie najnowocześniejszych technologii, takich jak technologia AR, digital twin i internet rzeczy (IoT), czyli jak działa Magic Box
Stworzony przez SoftServe Magic Box to rozwiązanie zaprojektowane do zarządzania zasobami sprzętowymi lub obiektami, w tym także dużo sprawniejszego ich serwisowaniu i konserwacji – poczynając od jego regularnej kontroli, przez inwentaryzację, aż po rozwiązywanie awarii. Wyposażono go w zaawansowane czujniki, które dostarczają użytkownikowi dokładnych informacji o samym sprzęcie lub otaczających go warunkach, dotyczących takich elementów jak temperatura, ciśnienie, światło i położenie.
Jak ono działa? Najpierw generowany jest wirtualny projekt konkretnego urządzenia lub obiektu, który zostaje umieszczony w specjalnej aplikacji. Do stworzenia modelu w pełni odpowiadającego temu rzeczywistemu wykorzystuje się technologię digital twin. Dzięki temu można przeprowadzać symulacje, generować ulepszenia i badać problemy z wydajnością. W kolejnym kroku wykorzystuje się specjalne okulary i technologię rozszerzonej rzeczywistości, przy pomocy których można zobaczyć hologram 3D tego obiektu, a także skorzystać z wizualnych podpowiedzi i instrukcji, a dzięki systemowi śledzenia dłoni – móc nimi sterować w powietrzu. Wszystkie zebrane dane są przekazywane do chmury Google i są tam dostępne w czasie rzeczywistym. Wszystko to sprawia, że użytkownik może znaleźć i naprawić fizyczne usterki szybciej i wydajniej.
Wersja demonstracyjna urządzenia została zaprezentowana na ostatnim WebSummit w Lizbonie.
Szybsza naprawa auta, serwera, czy zarządzanie łańcuchem dostaw. Możliwości zastosowania Magic BoxMagic Box pobiera dane z kilku źródeł – m.in. okularów rozszerzonej rzeczywistości, czujników IoT czy platformy ServiceNow. Za pomocą interfejsu z kolei, pozwala nie tylko na monitorowanie konkretnych parametrów, ale też zarządzanie sprzętem, personelem, przypisanymi rolami i samouczkami.
Co więcej, urządzenie umożliwia jego użytkownikom korzystanie z funkcji zdalnej pomocy – powiadamia ona o problemach z urządzeniem lub obiektem tych, którzy przebywają poza miejscem pracy, nie mając możliwości fizycznego pojawienia się w firmie. Wówczas, osoba przebywająca poza nią, za pomocą portalu stworzonego na potrzeby Magic Box, jest w stanie pomagać tej, która jest na miejscu i korzysta z okularów XR.
Magic Box został opracowany tak, by wspierać biznesy z różnych branż na wielu płaszczyznach. Dzięki temu możliwe jest wykorzystanie rozwiązania m.in. w przemyśle i produkcji, gdzie istotny jest nadzór nad maszynami. Umożliwia wgląd w fizyczne działanie obiektów przed znalezieniem przyczyn awarii, a także przewidywać i naprawiać dzięki wyświetlaniu instrukcji.
Zastosowanie Magic Box w IT stwarza możliwość większej kontroli nad środowiskiem serwerowym za pomocą narzędzi, jakie oferuje, m.in. wizualizacji zasobów, danych kontekstowych, powiadomień dotyczących konkretnego sprzętu otrzymywanych za pośrednictwem aplikacji. W łańcuchu dostaw analizować ryzyka, KPI, popyt na konkretne produkty, poziomy zapasów, dane dotyczące sprzedaży, a także wykonać symulację przebiegu działań w różnych okolicznościach.