Czas na drugą część pojedynku Single Channel vs Dual Channel. Tym razem zostanie on przeprowadzony w programach, których używają profesjonaliści.
Pierwszą cześć testu, który został wykonany w grach, znajdziecie pod tym linkiem. W dzisiejszym artykule wykorzystałem testy, znane także z poprzednich artykułów. Znajdziecie więc SpecViewperf 13, który pozwala ocenić wydajność sprzętu w 9 różnych zastosowaniach, V-Ray i V-Ray Next, Cinebench R20, Corona Render czy Handbrake. Pozwolą one przekonać się, jakie różnice są pomiędzy trybem Single Channel a Dual Channel w profesjonalnych zastosowaniach. Oczywiście samych programów można testować w nieskończoność – jeśli po teście będziecie chcieli kolejną część z innymi programami, to dajcie znać w komentarzach jakie powinny się w nim znaleźć.
Testy wykonałem przy wykorzystaniu sterowników Nvidia 442.50. Żaden z podzespołów nie uległ zmianie podczas testów – oczywiście oprócz konfiguracji pamięci.
Testy
W większości testowanych zastosowań różnice wynoszą poniżej 1%. Jest to bardziej związane z błędami pomiarowymi i brakiem idealnej powtarzalności testów, niż realnymi różnicami. Catia, Creo czy SOlidworks to tylko część z programów, gdzie różnic praktycznie nie ma. Są jednak programy, gdzie te różnice są większe.
W przypadku testów w SpecViewperf 13 największa różnica była widoczna w 3DS Max – 6%. Jedynie jeszcze w Showcase wynosiła ona 1,35%. W pozostałych programach wyniki praktycznie się pokrywają i nie ma znaczenia, czy jest Single Channel czy Dual Channel.
W przypadku renderowania na procesorze różnice wynoszą ok. 4-5%. Potwierdzają to testy V-Ray i Corona. Oczywiście w przypadku renderowania na karcie graficznej żadnej różnicy w wynikach nie ma. Różnice są także widoczne w przypadku Cinebench R20, choć są one dosyć małe.
Przy kodowaniu filmu H.264 odnotowałem największą różnicę w testach – ok. 9,7%. Może to już być istotne przy znacznie większych filmach. W przypadku H.265 również są różnice, ale wynoszą one ok. 3%. W tego typu zastosowaniach warto też mieć włączony tryb Dual Channel.
Podsumowanie
Jak sami widzicie w wielu zastosowaniach większych różnic nie ma. A jeśli one już występują, to też nie są gigantyczne. W grach potrafiło to być nawet 30%, a w powyższych testach zanotowałem maksymalnie 9,7%. Wszystko też zależy od konkretnych zastosowań i używanych programów. Tak jak wspomniałem na początku, wykorzystane w teście programy to tylko część z tego, gdzie można przetestować różnice pomiędzy Single Channel a Dual Channel. Dajcie znać w komentarzach w jakich programach miałbym przetestować oba tryby – jeśli trochę się ich zbierze, to z chęcią przygotuję dla Was kolejną część testu.