Już w tym tygodniu rozpoczną się dwutygodniowe testy autobusów pasażerskich bez pasażerów, które mają doprowadzić do powszechnego transportu publicznego w Wielkiej Brytanii. Na ich podstawie jeszcze w tym roku rozpocznie się nowa publiczna usługa pilotażowa, transportująca pasażerów przez 22,5-kilometrową trasę.
Wkrótce ruszą testy autonomicznego autobusu pasażerskiego, mające za zadanie doprowadzić z czasem do publicznej usługi
W ramach projektu pilotażowego, nad którym pracowano od 2020 roku pięć jednopokładowych autonomicznych autobusów Dennis Enviro200 SAE Level 4 przejedzie nad zatoką Firth of Forth przez 2,5-kilometrowy Forth Road Bridge, przewożąc pasażerów pomiędzy Ferrytool Park & Ride w Fife a węzłem kolejowym i tramwajowym w Edynburgu. Każdy autobus jest przystosowany do przewozu do 36 pasażerów na nowej trasie o długości 22,5 km, co daje potencjalną liczbę 10000 osób dojeżdżających do pracy, studentów, osób podróżujących w ciągu dnia i turystów tygodniowo.
Każdy z autobusów posiada zautomatyzowany system jazdy CAVstar firmy Fusion Processing, który łączy radar, LiDAR i kamery optyczne z technologiami zbudowanymi wokół sztucznej inteligencji w celu zapewnienia autonomii na poziomie 4 w złożonych scenariuszach ruchu drogowego. Obejmuje to jazdę po autostradach, głównych i mniejszych drogach, pasach dla autobusów, rondach, skrzyżowaniach i sygnalizacji świetlnej.
Czytaj też: Jeep pokazał swojego nowego elektrycznego Wranglera. To Magneto 2.0
Operator Stagecoach zamierza zatrudnić grupę doświadczonych kierowców autobusów, którzy będą monitorować systemy pokładowe, bo jak to zwykle bywa, każdy autobus będzie miał na pokładzie kierowcę odpowiedzialnego za bezpieczeństwo. Ten przejmie stery za pomocą drugiego zestawu układów kierowniczych i hamulcowych w razie wystąpienia problemów, a także odpowie na pytania pasażerów.