Reklama
aplikuj.pl

Oto nowy pojazd piechoty USA z korzeniami w konsumenckim pickupie

Wojsko USA nowy ISV pojazd

Armia USA oficjalnie zyskała właśnie nowe cacko w swoim arsenale w postaci ISV (Infantry Squad Vehicle), czyli nowego pojazdu dla piechoty.

Nowy pojazd w Armii USA

Nowy ISV został zaprojektowany i jest produkowany przez General Motors Defense, która wykorzystała swój konsumencki model terenowego pickupa Chevrolet Colorado ZR2 średniej wielkości. Na jego podstawie powstał wojskowy pojazd, który zamiast dbać o ochronę, celuje w szybkość.

Czytaj też: Przed tym mamy drżeć. Korea Północna ujawniła nową broń jądrową
Czytaj też: Chiński bombowiec latał z olbrzymim hipersonicznym pociskiem DF-17

Czytaj też: Przegląd Wojska Polskiego, czyli czym walczą nasi?

Armia USA otrzymała klucze do swoich pierwszych czterech nowych ISV we wtorek na Milford Proving Ground w Michigan. Te, dzierżąc kolor Army Green, to pierwsze z początkowego zamówienia na 649 egzemplarzy złożonego pod koniec czerwca 2020 roku o wartości 214 milionów dolarów. Program finalnie ma zaowocować około 2065 nowych samochodów.

Pojazd ISV jest przeznaczony dla lekkich sił piechoty, szczególnie 82 Dywizji Powietrznodesantowej, 10 Dywizji Górskiej i 101 Dywizji Szturmowej. Z pojazdów mogą jednak skorzystać również Siły Specjalne i Rangersi USA, a ich wjazd na front może zostać zrealizowany na wiele sposobów na czele z udziałem lotnictwa.

Zapytacie pewnie – po co Armii USA kolejne pojazdy dla piechoty, kiedy ta ma już w planach zastąpienie kultowego Humvee modelami JLTV (poniżej)? Otóż te są znacznie wolniejsze i mniej mobilne w porównaniu do ISV, więc nie sprawdzają się we wszystkich scenariuszach.

ISV opiera się na pickupie Chevrolet Colorado ZR2 i waży zaledwie 2270 kg, ale to oczywiste, że nie ma z nim wiele wspólnego. Brak drzwi i dachu rozwiązała klatka bezpieczeństwa z 4130 chromowanych rurek, które uzupełnia jedyna szyba na przodzie. Cały układ chłodzenia jest widoczny, a możliwości transportowe sprowadzają się do 9 żołnierzy oraz ich sprzętu.

Czytaj teżJaponia zwodowała Taigei. To okręt podwodny wyłącznie z akumulatorami litowo-jonowymi
Czytaj też: To koniec dla śmigłowców szturmowych Bell AH-1W „Super Cobra”
Czytaj też: Nowy nabytek w Armii USA? KF41 Lynx może zastąpić stary wóz piechoty

ISV jest napędzany 2,8-litrowym silnikiem Diesla Duramax, zapewniającym 186 koni mechanicznych. Posiada sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów i jest zoptymalizowany pod kątem osiągów w terenie. Ma 13,6 cala prześwitu i kąt natarcia 46 stopni, a w przeciwieństwie do JLTV, praktycznie nie ma pancerza.

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News