Półprzewodnikowe akumulatory mogą na dobre odmienić realia elektrycznej motoryzacji. Firmy ciągle działają w tym temacie, a w ostatnich dniach świat otrzymał pierwsze wymienialne akumulatory półprzewodnikowe od firmy Gogoro.
Wymienialne akumulatory półprzewodnikowe od Gogoro
Gogoro to głównie marka produkująca skutery, ale w ostatnim czasie nawiązała współpracę z firmą ProLogium Technology, dzięki której zaprezentowała pierwszy na świecie wymienialny akumulator półprzewodnikowy do pojazdów elektrycznych. Niestety przyjmuje on ciągle formę prototypu, ale nie jest to prototyp z rodzaju tych na pokaz, bo obie firmy spodziewają się, że w bliżej nieokreślonym momencie w przyszłości przedstawią „ofertę komercyjną”.
Czytaj też: Tak trwałego akumulatora litowo-jonowego jeszcze nie było. Nawet 5 lat bez utraty pojemności
W praktyce akumulator przyjmuje postać zestawu litowo-ceramicznego ogniw i jest w pełni kompatybilny z obecnymi skuterami Gogoro. Obecnie zapewnia 1,7 kWh pojemności, ale finalnie celuje się w poziom 2,5 kWh. Warto tutaj przypomnieć, że półprzewodnikowe ogniwa działają podobnie jak ogniwa litowo-jonowe, bo zawierają katodę i anodę oddzielone (co kluczowe) stałym, a nie ciekłym elektrolitem. Zalety? Znacznie wyższa gęstość energetyczna, brak potrzeby chłodzenia i dodatkowych elementów sterujących, wyższe bezpieczeństwo i ograniczenie degradacji pojemności ogniwa wraz z kolejnymi cyklami ładowania.