WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Publicystyka

Wyniki operatorów w 2019 roku. Kto wypadł najlepiej?

Wszyscy operatorzy komórkowi zaprezentowali już swoje wyniki finansowe za 2019 rok. Dla każdego z nich był to udany okres, ale sprawdźmy, kto z czwórki Orange, Play, Plus (Grupa Cyfrowy Polsat) i T-Mobile wypadł najlepiej pod względem zdobywania nowych klientów.

Porównanie z przymrużeniem oka

Zanim przejdziemy do porównania m.in. liczby klientów wyjaśnijmy pewną kwestią. Każdy z operatorów świadczy nieco inne usługi. Orange ma dużą bazę klientów Internetu stacjonarnego, a Grupa Cyfrowy Polsat telewizji. Dlatego też porównywanie całościowej bazy nie zawsze jest miarodajne. Dużo ważniejsze jest spojrzenie na wzrost bazy klientów.

Plus przyjął najwięcej klientów abonamentowych

Jak wspomniałem wyżej, operatorzy z różnych powodów mają różną liczbę klientów. Dlatego ważniejsza od ogólnej liczby, jest różnica w stosunku do sytuacji przed rokiem.

Zobacz też: Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w 2019 roku

Zacznijmy od klientów abonamentowych (wyniki w mln kart SIM):

OperatorLiczba klientów 2019Liczba klientów 2018Zmiana rok do roku
Orange10,2379,9220,315
Play9,9919,8660,125
Grupa Cyfrowy Polsat9,6909,160,530
T-Mobile7,5047,2430,261

Pod tym względem zdecydowanie najlepiej wypada Grupa Cyfrowy Polsat (z Plusem). To trend, który było widać już w połowie 2019 roku i wynika z prostego czynnika. Plus jako jedyny operator do tej pory nie zmodyfikował całej oferty w myśl zasady – więcej za więcej. Pojawiły się tylko pojedyncze plany taryfowe. Nie bez powodu to również Plus był przez cały rok liderem w raportach przenośności numerów.

Zobacz też: Wyniki Play w 2019 roku

Play, który jeszcze przed rokiem mocno walczył o nowych klientów, obecnie zadowala się jedynie skromnym zyskiem. T-Mobile i Orange stawiają na niewielki, ale stały wzrost bazy klientów.

Orange królem prepaida

A tak wygląda liczba klientów ofert na kartę (w mln):

OperatorLiczba klientów 2019Liczba klientów 2018Zmiana rok do roku
Orange5,0474,8830,164
Play5,2745,1490,125
Grupa Cyfrowy Polsat2,4962,551-0,055
T-Mobile3,4503,544-0,094

Tutaj wyniki są po części odzwierciedleniem promocji. Orange w 2019 roku dosyć dobrze rozpieszczał swoich klientów na kartę i widać to po wynikach. Uproszczenie oferty, trochę darmowego Internetu i gotowe. To w zasadzie od lat przepis na pozyskanie klientów prepaid.

Zobacz: też Wyniki T-Mobile w 2019 roku

Na abonamencie zarabia się znacznie więcej

Spójrzmy jeszcze na jedną ciekawą informację. To wskaźnik ARPU, czyli średni przychód z jednego użytkownika (podany w złotówkach). Orange nazywa to czasem ARPO, czyli średni przychód z oferty. Tak wyglądało to w ofertach abonamentowych (dane w złotówkach):

OperatorARPU 2019ARPU 2018Zmiana rok do roku
Orange26,727,7-1
Play37,737,60,1
Grupa Cyfrowy Polsat85,689-3,4
T-Mobile38,743,32-4,62

Jak możecie zobaczyć, w 2019 roku operatorzy zanotowali znaczny spadek w tym wskaźniku. Największy T-Mobile. Wysoki przychód w przypadku Cyfrowego Polsatu wynika z wliczania do tego wskaźnika drogich ofert dostępu m.in. do telewizji satelitarnej.

Zobacz też: Wyniki Orange w 2019 roku

A jeśli kiedyś zastanawialiście się, dlaczego operatorom bardziej zależy na klientach abonamentowym niż ofert na kartę, to powody są dwa. Klient abonamentowy zazwyczaj jest związany z siecią 2-letnia umową, więc gwarantuje stabilny przechód przez określony okres. Drugi powód to wartości z tabeli poniżej w porównaniu z tą wyżej. Średni przychód z klienta na kartę (dane w złotówkach):

OperatorARPU 2019ARPU 2018Zmiana rok do roku
Orange11,912,2-0,3
Play20,5200,5
Grupa Cyfrowy Polsat20,320,30
T-Mobile12,912,99-0,09

W przypadku ofert na kartę nie należy zbytnio sugerować się zmianą rok do roku. Ta wartość potrafi czasami zmienić się nawet w ciągu kwartału o prawie 2 zł. Pokazuje jednak idealnie, jakie są różnice w przychodach z ofert abonamentowych oraz przedpłaconych.