Reklama
aplikuj.pl

Lotnictwo USA rozpoczyna kolejny wyścig zbrojeń. Będzie bardzo, ale to bardzo szybko

Lotnictwo USA rozpoczyna kolejny wyścig zbrojeń. Będzie bardzo, ale to bardzo szybko

Rozpoczęte przed kilkoma dekadami dążenie do naddźwiękowych samolotów doprowadziło już do rozpowszechnienia się tej technologii zwłaszcza w lotnictwie wojskowym i to nie tylko amerykańskim. Dlatego też teraz lotnictwo USA chce wyprzedzić konkurencję na nowy sposób, bo rozwijając samoloty hipersoniczne.

Hipersoniczne samoloty na celowniku lotnictwa USA

Obecnie prędkości hipersoniczne (te powyżej 5 Mach, czyli pięciokrotności prędkości dźwięku) są osiągane w sferze ciągle rozwijanych pocisków. Po ostatnich sukcesach na tym poletku, lotnictwo USA nabrało najwyraźniej apetytu na przeniesienie technologii do sfery myśliwców, na co wskazuje przyznanie przez AFRL kontraktu na rozwój w kierunku hipersonicznego samolotu firmie Leidos w stanie Wirginia, co oficjalnie określa się mianem programu Mayhem.

Czytaj też: W 2022 roku jeszcze więcej czasu spędzaliśmy na webinarach za pośrednictwem platformy ClickMeeting

Na pierwszy ogień pójdzie samolot stworzony do misji ISR, czyli wywiadu, obserwacji i rozpoznania, który sięgnie po silnik scramjet, czyli silnik strumieniowy z naddźwiękową komorą spalania. Obecność tego silnika scramjet wymusza loty w środowisku o niskiej zawartości tlenu w powietrzu, bo wyposażone w niego samoloty muszą najpierw rozwinąć wystarczająco wysoką prędkość, aby zacząć nabierać do komory spalania odpowiednio sprężone powietrze, stające się ich paliwem.

AFRL przewiduje, że taki samolot nowej generacji z silnikiem scramjet będzie przenosił pięć razy więcej ładunku niż obecne systemy i będzie miał dwa razy większy zasięg. Firma Leidos otrzymała wspomniany kontrakt o wartości 334 milionów dolarów na badania i rozwój technologii potrzebnej do przekucia tego planu na coś rzeczywistego.