WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Moto

Altruista, czy samolub za kółkiem? Autonomiczne samochody powinny rozróżniać typy kierowców

Altruista, czy samolub za kółkiem? Autonomiczne samochody powinny rozróżniać typy kierowców

Niektórzy kierowcy powinni wziąć sobie kurs dobrych manier na drodze, ale dla autonomicznych samochodów będą oni bez znaczenia. MIT już o to dba.

Autonomiczne samochody już powoli wtaczają się na publiczne drogi (albo w ramach testów, albo usług), ale współdzielenie przestrzeni pomiędzy ludźmi, a maszynami wywołuje stosowne wątpliwości i nic w tym dziwnego. Napędzana autonomiczne systemy sztuczna inteligencja zawsze zakłada, że wszyscy ludzie zachowują się tak samo – w przewidywalny i racjonalny sposób. Każdy zna jednak prawdę.

Nowe badania przeprowadzone przez MIT’s Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL) analizuje problem tego, w jaki sposób autonomiczny samochód może przewidzieć zachowanie innych kierowców na drodze. Takie prognozy wymagają pewnego stopnia świadomości społecznej, która jest trudna dla maszyn, więc naukowcy zapożyczyli narzędzia z psychologii społecznej, aby pomóc systemowi sklasyfikować zachowania kierowców jako egoistyczne i bezinteresowne.

System obserwował zachowania ludzkie podczas jazdy, a następnie był w stanie lepiej przewidzieć ruchy innych samochodów, jeśli chodzi o zmianę pasów lub wykonywanie skrętów w lewo. Po tej nauce wykazywał o 25% wyższą dokładność, więc nie trzeba mieć specjalnie dużej wyobraźni, żeby zobaczyć w tym badaniu klucz do wyższego bezpieczeństwa na „drogach przyszłości”. Jak wspomina Wilko Schwarting, główny autor badania:

Praca z ludźmi i wokół nich oznacza zrozumienie ich intencji lepszego zrozumienia ich zachowania. Tendencje ludzi do współpracy lub współzawodnictwa często wpływają na to, jak zachowują się jako kierowcy. W tym artykule staraliśmy się zrozumieć, czy rzeczywiście można to określić ilościowo.

ŹRÓDŁO: