Podczas trwających w drugiej połowie lipca targów Farnborough Airshow pokazano wiele nowatorskich projektów. Za takowy można uznać pomysł naukowców z University of Central Lancashire, którzy zaprezentowali samolot pokryty grafenem. Jak twierdzą, pierwszy taki na całym świecie.

Pojazd nazywa się Juno i ma skrzydła o rozpiętości 3,5 metra. Zawiera też szereg innych, nowoczesnych technologii, takich jak produkcja za pomocą druku trójwymiarowego oraz zasilanie bateriami opartymi na grafenie. Największe wrażenie robi jednak zastosowanie tego materiału do pokrycia kadłubu oraz skrzydeł maszyny.

Grafen jest niezwykle wytrzymały a przy tym bardzo lekki. Pokrycie samolotu cienką warstwą grafenu pozwala wzmocnić konstrukcję i jednocześnie ją „odchudzić” poprzez usunięcie zbędnych elementów, ponieważ wytrzymałość pozostanie niezmieniona. To z kolei pozwoli obniżyć zużycie paliwa i umożliwi loty na dłuższe dystanse. Dodatkowym atutem jest wysoka przewodność cieplna tego materiału, co powinno rozwiązać problem lodu osadzającego się na powierzchni samolotu. Biorąc pod uwagę, że w parze w przewodnością cieplną idzie też elektryczna, grafen świetnie poradzi sobie z rozproszeniem energii powstałej np. podczas uderzenia pioruna. Dotychczas mogło się to skończyć tragicznie, powodując uszkodzenie poszczególnych elementów maszyny.

Autorzy projektu w ciągu dwóch kolejnych miesięcy zamierzają przeprowadzić loty testowe Juno, co pozwoli na skorygowanie ewentualnych niedogodności, a w konsekwencji, nawet wprowadzenie samolotu na rynek. Należy zaznaczyć, że obecna wersja jest bezzałogowa.

[Źródło: newatlas.com; grafika: University of Central Lancashire]

Vector to robot-asystent, na jakiego czekaliśmy

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!