Naukowcy z Uniwersytetu w Gandawie, którzy opisali swoje spostrzeżenia na łamach PLOS ONE, twierdzą, że wirtualne światy mogą odzwierciedlać zachowania społeczne i ekonomiczne w świecie rzeczywistym.
Nawet pomimo długoletniej popularności trybów wieloosobowych w grach video, nadal nie jest jasne, w jakim stopniu zachowanie graczy może odzwierciedlać działania w prawdziwym życiu. Aby ocenić taki związek, Andres Belaza i jego współpracownicy rozpoczęli przygodę z popularnym MMO o nazwie EVE Online. W ramach tej gry spotyka się ponad pół miliona graczy, którzy rozmawiają, walczą, handlują, współpracują i eksplorują galaktyki.
Czytaj też: Roboty mogą zastąpić sędziów w orzekaniu wyroków
Czytaj też: Czy można umrzeć ze śmiechu?
Czytaj też: Dlaczego magiczne sztuczki są najlepszym sposobem oceny inteligencji zwierząt?
Celem naukowców było przeanalizowanie interakcji społecznych i ekonomicznych zachodzących między użytkownikami. Autorzy badań wykorzystali dane o działalności handlowej do oceny zachowań ekonomicznych graczy oraz dane mierzące zachowanie graczy wobec innych ludzi i postaci nie będących graczami. Następnie porównalie te informacje ze wskaźnikami oceniającym faktyczne zachowania: Global Peace Index, Global Terrorist Index, Consumer Price Index, Real Effective Exchange Rate oraz Unemployment rate.
Autorzy zauważyli, że istniała korelacja między działaniami graczy a ich pochodzeniem
Na tej podstawie twierdzili, że agresja w grze w stosunku do nie-ludzkich postaci była powiązana z realnym poziomem agresywności w krajach pochodzenia graczy. Jednocześnie gracze mieszkający w krajach ocenionych jako „bardziej agresywne” zachowywali się mniej agresywnie w stosunku do innych graczy niż gracze z bezpieczniejszych krajów. Autorzy stwierdzili również, że działania handlowe w grze korelowały z makroekonomicznym otoczeniem, w którym mieszkali uczestnicy zabawy. W efekcie gracze z krajów o wyższej stopie bezrobocia i słabszych walutach handlowali znacznie uważniej.
Czytaj też: Czy osobowość zmienia się wraz z wiekiem?
Czytaj też: Wybór płci w Black Ops Cold War! On, ona i jeszcze jedna opcja
Czytaj też: Kobiety są predysponowane do lotów w kosmos, ale stanowią mniejszość w tej dziedzinie