Historia motoryzacji jest tak rozbudowana, że nie sposób być ekspertem w tej dziedzinie. Kto bowiem pamiętałby Volkswagena 39 (VW39) z 1939 roku, który został zaprojektowany, jako „samochód dla ludu” na zlecenie samego Adolfa Hitlera? Jedyny egzemplarz, jaki zachował się do tych czasów, wzięła na warsztat ekipa Porsche Classic, aby zachować pamięć o nim na kolejne dekady.

Czytaj też: Historia Porsche 928 jest fascynująca, bo rozprawia o kilku modelach innych producentów

Ferdinand Porsche (ojciec Ferrego Porsche – założyciela firmy Porsche) w ramach kontraktu z Adolfem Hitlerem stworzył znanego nam obecnie Volkswagena Garbusa, który po kilku prototypach doczekał się serii 44 egzemplarzy VW38 w 1938 roku, którą w już następnym roku zastąpiła seria VW39. W teorii miało wtedy powstać 50 egzemplarzy tego obłego samochodu, ale fabryka Volkswagena w Fallersleben zdołała wyprodukować zaledwie 14 sztuk przed nagłym zmienieniem priorytetów przez wybuch II Wojny Światowej.

Do tej pory zachował się wyłącznie jeden egzemplarz i to właśnie nim zajęli się specjaliści z Porsche Classic, przywracając mu dawną świetność. Pod jego maską nadal rozbrzmiewa silnik 986ccc o mocy 32 koni mechanicznych, który przy teście powinien rozpędzić 694 kilogramów VW39 do zawrotnych 145 km/h. Jednak to zapewne już nigdy nie zastąpi, a odrestaurowany VW39 trafi za gablotę, jako jedyny w swoim rodzaju.

Czytaj też: Geely Geometry A to chińska konkurencja dla Tesla Model 3

Źródło: Popular Mechanics

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!