Google zostało właśnie ukarane grzywną w wysokości 1,49 miliarda euro przez Unię Europejską. Jest to skutkiem blokowania konkurencyjnych reklamodawców w internecie.
Jest to już trzecia grzywna od Unii dla Google w ciągu ostatnich dwóch lat. Tym razem sprawa dotyczyła nadużywania swojej dominacji na rynku poprzez ograniczanie konkurencji możliwości wyświetlania reklam w latach 2006-2016.
W odpowiedzi na to Google zmieniło umowy AdSense z dużymi stronami trzecimi i dało im większą swobodę wyświetlania konkurencyjnych reklam w wyszukiwarce. Firma zarabia ogromne kwoty na reklamach – zyski przed opodatkowaniem osiągnęły 30,7 miliarda dolarów w 2018 roku – wzrosły z 12,66 miliardów dolarów w 2017 roku.
Czytaj też: Samsung przewiduje ciężki rok dla branży smartfonów
Komisarz UE, Margrethe Vestager, powiedziała, że działania Google są nielegalne w świetle europejskich przepisów antymonopolowych. Kent Walker, dyrektor ds. globalnych Google, odpowiedział, że firma dokonała już wielu zmian w produktach w celu uwzględnienia obaw Komisji. W ciągu najbliższych miesięcy będą wprowadzane kolejne zmiany mające na celu zwiększenie widoczności rywali.
W 2018 roku firma otrzymała grzywnę w wysokości 4,34 miliarda euro za wykorzystanie Androida do blokowania rywali. W 2017 roku nałożona została kara w wysokości 2,42 miliarda euro za utrudnianie możliwości porównywania produktów u konkurencji. Coroczne grzywny stają się więc już tradycją.
Czytaj też: Apple sprzedało 35 milionów AirPods
Źródło: BBC