Reklama
aplikuj.pl

Jaka jest oszczędność paliwa w silniku ze zmienną kompresją?

Silnik ze zmienną kompresją wcale nie oszczędza tak bardzo paliwa
Silnik ze zmienną kompresją wcale nie oszczędza tak bardzo paliwa

Serwis Road and Track przyjrzał się najnowszemu silnikowi VC-T Nissana, który był tym pierwszym produkcyjnym modelem w historii z możliwością fizycznego zmieniania stopnia sprężania. 20 lat badań zaowocowało silnikiem o większej oszczędności paliwa w stosunku do oddawanej mocy, ale czy na pewno?

Czytaj też: Hybrydowy Valkyrie od Aston Martin w akcji

Oczywiście silniki działają najbardziej wydajnie przy wysokim stopniu sprężania, ale to generuje dodatkowe ciepło, które w połączeniu z mikro-wybuchami powoli, ale skutecznie niszczy silnik, kiedy to mieszanina paliwowo-powietrzna wybucha spontanicznie przed zapłonem świecy. Silniki z turbodoładowaniem pracujące na wysokich poziomach doładowania są szczególnie podatne na ten rodzaj detonacji, więc inżynierowie od dawna musieli znajdować ten złoty środek między wysoką kompresją a umiarkowanym zwiększeniem i niską kompresją z dużym doładowaniem. Silnik VC-T Nissana eliminuje ten kompromis, pracując przy wysokich współczynnikach kompresji (do 14:1) przy małym obciążeniu i przy współczynniku zaledwie 8:1 przy pełnym obciążeniu.

Po raz pierwszy znalazł się na pokładzie Infiniti QX50, gdzie działał bezproblemowo, choć przy niskich obrotach złowieszczo stukał pod maską. Chociaż mogłoby się wydawać, że ta 2-litrowa jednostka z mocą rzędu 268 KM jest fenomenalna pod kątem zużycia paliwa, to tak naprawdę nie jest.

Wystarczy porównać ten silnik do tego z BMW X3, który ze znacznie mniej wydajnym paliwowo układem napędowym na tylne koła i z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, zamiast napędu na przednie koła i systemu CVT Infiniti, przegrywa tylko o jedną jednostkę w skali mp. Tak więc na jednym litrze paliwa QX50 przewyższa rozwiązanie w BMW o zaledwie dodatkowe 0,435 km.

Czytaj też: Oto Lotus Evija, najmocniejszy elektryczny samochód w historii

Źródło: Road and Track