WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ

Oto napęd, który może zabrać ludzi na Marsa. Lot byłby znacznie szybszy niż obecnie

Oto napęd, który może zabrać ludzi na Marsa. Lot byłby znacznie szybszy niż obecnie

Dr Fatima Ebrahimi z Princeton Plasma Physics Laboratory zaprojektowała nową rakietę termojądrową, która mogłaby pewnego dnia zabrać ludzi na Marsa.

Napęd ten wykorzystuje pola magnetyczne do wystrzeliwania cząsteczek plazmy z tylnej części rakiety i napędzania statku poruszającego się w przestrzeni kosmicznej. Wykorzystanie pól magnetycznych umożliwia dostosowanie siły ciągu do konkretnej misji.

Czytaj też: Na Antarktydzie znaleziono nietypowy minerał. Taki sam odkryto na Marsie
Czytaj też: Rakieta przebiła się przez atmosferę i spadła na Ziemę. Chińczycy nie mieli nad nią kontroli
Czytaj też: Ludzie mogliby zamieszkać w pobliżu tej planety. Wcale nie chodzi o Marsa

W kontekście lotu na Marsa mówi się o nawet 10-krotnie szybszym locie niż te, które odbywają się z wykorzystaniem konwencjonalnych, obecnie stosowanych napędów. Co ciekawe, sam pomysł sięga 2017 roku – właśnie wtedy Ebrahimi postanowiła przetestować ideę użycia plazmy do napędzania statków kosmicznych.

Lot na Marsa z wykorzystaniem napędu Ebrahimi byłby znacznie krótszy niż obecnie

Plazma to gorąca, naładowana materia składająca się z wolnych elektronów i jąder atomowych. Stanowi ona 99 procent widzialnego wszechświata i jest w stanie wygenerować ogromne ilości energii. Niestety, obecne silniki plazmowe, które wykorzystują pola elektryczne do napędzania cząstek, mogą zapewnić dość niską prędkość.

Czytaj też: NASA przetestuje rekordowo dużą rakietę. Oto, co o niej wiemy
Czytaj też: Lot na Marsa wymaga paliwa. A co z powrotem na Ziemię?
Czytaj też: Saturn V a przyszłe rakiety nośne. Która zabierze nas na Marsa?

Symulacje komputerowe przeprowadzone przez PPPL oraz inne placówki wykazały, że nowa koncepcja napędu plazmowego może generować cząsteczki wylotowe 10-krotnie szybciej niż dotychczas. Koncepcja Ebrahimi różni się od innych z trzech powodów: zmiana siły ciągu jest znacznie łatwiejsza; napęd emituje też tzw. plazmoidy, które nie występują w innych przypadkach; całość opiera się też na polach magnetycznych, a nie elektrycznych.

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News