NASA zajmuje się nie tylko podbijaniem kosmosu, ale też lotniczą zabawą tutaj na Ziemi. Eksperymenty agencji z elektrycznymi samolotami mają z kolei zapewnić nam lepszą przyszłość pod kątem latających EV w miastach, w którą stronę zmierza całkiem spora liczba firm.
Czytaj też: Amazon zamówił sto tysięcy elektrycznych samochodów dostawczych Rivian
Dlatego też NASA otrzymała niedawno od swojego podwykonawcy elektryczny samolot X-57 Mod II. Ten kamień milowy pozwoli inżynierom rozpocząć testowanie samolotu na ziemi, co będzie pierwszym krokiem w tej długiej podróży, która finalnie ma doprowadzić do pierwszego lotu.
Sam X-57 Mod II jest tak naprawdę zmodyfikowanym włoskim modelem Tecnam P2006T, którego napędza elektryczny układ o masie około 1360 kilogramów, gdzie jakieś 390 kilogramów zajmują baterie litowo-jonowe. W teorii samolot może osiągnąć prędkość przelotową rzędu prawie 280 km/h przy wysokości na godzinę na wysokości nieco ponad 2400 metrów. Kierownik projektu X-57 Tom Rigney wspomina, że:
Dostawa samolotu X-57 Mod II do NASA jest znaczącym wydarzeniem, rozpoczynającym nową fazę tego ekscytującego projektu elektrycznego samolotu X. Z samolotem zespół X-57 wkrótce przeprowadzi szeroko zakrojone testy naziemne zintegrowanego elektrycznego układu napędowego, aby upewnić się, że samolot jest zdatny do lotu.
Zbudowany przez firmę Empirical Systems Aerospace (ESAero) w Kalifornii, X-57 Mod II ma za zadanie pomóc NASA w stworzeniu standardów certyfikacji dla szybko rozwijającego się rynku latających pojazdów elektrycznych, zwłaszcza ”miejskich pojazdów mobilności lotniczej” (UAM).
Czytaj też: Tajemniczy samolot kosmiczny USA X-37B pobija rekord
Źródło: Popular Mechanics