Reklama
aplikuj.pl

„Przystępny cenowo” elektryczny samolot P2 Xcursion odbył swój pierwszy lot

"Przystępny cenowo" elektryczny samolot P2 Xcursion odbył swój pierwszy lot
"Przystępny cenowo" elektryczny samolot P2 Xcursion odbył swój pierwszy lot

Wygląda na to, że do walki o pierwsze masowo sprzedawane i dostępne „dla wszystkich” elektryczne samoloty wkroczył kolejny gracz. Wprawdzie Equator przetestował swój prototyp P2 Xcursion już w zeszłym roku, ale w grę wchodziło wyłącznie lekkie uniesienie się nad ziemię, a nie pełnoprawny lot, jaki P2 Xcursion odbył 30 marca nad Eggemoen Technology Park w Norwegii.

Sterował nim rzecz jasna pilot na ziemi, bo test mógł zakończyć się katastrofą, ale finalnie samolot wyszedł z niego cało. Przez około 10 minut z gracją przecinał powietrze w przeróżnych manewrach, a szereg czujników sprawdzał jego sterowność, a także statyczną i dynamiczną stabilność. Finalnie zgromadzone dane pozwolą zespołowi na ulepszenie następnych wersji swojego prototypu.

W tym wariancie P2 Xcursion bazował na silniku ENGIRO M97 o mocy 97 kW napędzanego akumulatorami litowo-jonowymi o wadze 100 kilogramów, co zapewnia mu energię na około 35 minut lotu. Jednak firma Equator Aircraft twierdzi, że w finalnym wydaniu ich samolot będzie latał nawet przez 105 minut, które z łatwością podskoczą do sześciu godzin, ale dopiero po odpaleniu generatora z silnikiem wysokoprężnym.

Finalna wersja P2 Xcursion ma być zarówno przystępna cenowo, jak i całkiem wszechstronna z miejscem dla dwóch osób i pokaźnym „bagażnikiem”. Jego kompozytowa konstrukcja ma sprawić, że będzie ważyć zaledwie 750 kg, ale będzie mógł latać z ładunkiem do 240 kg. I to z prędkością nawet do 241 km/h i maksymalnym zasięgiem do 1565 kilometrów.

Czytaj też: Schludny, choć tylko konceptowy samochód elektryczny Mint od Genesis

Źródło: New Atlas