Jak to w życiu bywa, prawo często dotyka elementów naszego codziennego życia i tak jak wszyscy zwolennicy wolności słowa powinni oponować za wdrożeniem w życie dyrektywy EPICA (ta została już przyjęta), tak fani motoryzacji mogą narzekać na najnowszą ustawę Unii Europejskiej, która może sprawić, że rząd zawita do samochodów od 2022 roku. Pamiętajcie jednak, że bezpieczeństwo ponad wszystko, a jeśli ktoś chce poszaleć za kółkiem, to niech regularnie odwiedza tor wyścigowy.

Europejska Rada ds. Transportu i Bezpieczeństwa, wspierana przez posłów do Parlamentu Europejskiego, twierdzi, że jej nowe obowiązkowe systemy „ograniczą liczbę kolizji o 30 procent i uratują 25 000 osób w ciągu 15 lat od wprowadzenia”. Ma to z kolei nastąpić przynajmniej w maju w 2022 roku, kiedy to producenci samochodów będą musieli stosować w zaprojektowanych po tym miesiącu samochodach (i liftach, ale po maju 2024 roku) System Inteligentnej Prędkości (ISA), który ma zawierać:

  • GPS i/lub system rozpoznawania znaków drogowych w celu określenia ograniczenia prędkości na drodze, na podstawie których samochód odpowiednio dostosowuje moc silnika.
  • Rejestratory danych w kwestiach tego kiedy, gdzie, i jak szybko jechaliśmy
  • Zaawansowane autonomiczne hamowanie awaryjne i wspomaganie pasa ruchu.
  • Kamery cofania.
  • Wykrywanie zmęczenia kierowcy w oparciu o kamerę.
  • Ułatwienie instalacji blokad alkoholowych (wbudowany alkomat?)
  • Sygnał zatrzymania awaryjnego.

Wszelkie próby przekroczenia limitu prędkości sprawią, że system zacznie wydawać ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne, aż kierowca nie zwolni. Choć same wymogi prezentują się wręcz koszmarnie, to chyba nie będą przeszkadzać tym (mam nadzieję, że znakomitej większości), którzy prowadzą zgodnie z prawem. Jednak to, czy akurat dana droga została odpowiednio oznaczona, oczywiście pomijam.

Nie martwcie się jednak, ponieważ może i Komisja Europejska zatwierdziła już prawodawstwo, ale cały projekt i tak musi czekać na formalną aprobatę Parlamentu Europejskiego i państw członkowskich UE tego września.

Czytaj też: Dwa nowe koncepty ukazują wizję Kia na SUVy przyszłości

Źródło: Road and track
Grafika: Videoblocks

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!