Rynek tabletów kolejny rok z rzędu maleje – wynika z najnowszych danych IDC. Jest w tym trochę prawdy, ale nie dlatego, że tablety stają się bezużyteczny. Nadal je kupujemy, ale robimy to znacznie rzadziej niż w przypadku smartfonów.
Rynek tabletów się kurczy? Zależy jak to patrzeć
W 2019 roku na rynek trafiło 144,1 mln tabletów. To o 1,5% mniej niż w roku 2018. Niektórzy od dłuższego czasu wieszczą koniec tego typu urządzeń. Ale 144 mln sprzedanych urządzeń nie wygląda wcale jak liczba, która oznaczałaby rychłe zniknięcie z rynku.
Rynek tabletów w zasadzie stoi w miejscu. Ani spektakularnie nie rośnie, ani się nie kurczy. Widać to również w przypadku premier. W ciągu roku najwięksi producenci prezentują łącznie co najwyżej kilkanaście modeli. Czasem w ciągu owocnego miesiąca na rynek trafia więcej smartfonów.
Tablet to nie smartfon, nie kupujemy nowego co rok
Tablet to również urządzenie, którego nie wymieniamy często. Wydajność nawet 3-4 letnich sprzętów nadal z powodzeniem wystarcza do podstawowych zastosowań, takich jak przeglądanie Internetu, czytanie ebooków, czy granie w gry i oglądanie filmów. Nikt przecież nie wymienia tabletu, bo na ryku pojawił się model z szybszym ładowaniem lub lepszym aparatem. Dlatego korzystamy z nich znacznie dłużej i nie wymieniamy co rok lub dwa lata. A to oczywiście nie ma pozytywnego wpływu na wzrost sprzedaży.
Król tabletów jest tylko jeden
Rok 2019 do udanych mogą zaliczyć dwaj producenci tabletów – lider rynku Apple i czwarty Amazon. Tylko oni zanotowali wzrost sprzedaży w stosunku do 2018 roku. Apple w zasadzie gra w innej lidzie i sprzedaje ponad dwa razy więcej tabletów niż Samsung. Rynek tabletów jest też ciekawy ze względu na Innych producentów. To jeden wielki worek, w którym znajdziemy masę firm, o nazwach których nawet nigdy nie słyszeliśmy. W przypadku tabletów dużo częściej sięgamy po przysłowiowe No Name’y niż w przypadku smartfonów. Choć w 2019 roku udział w rynku pozostałych producentów znacznie spadł.
Producent | Sprzedaż w 2019 roku (dane w mln) | Udział w rynku 2019roku | Sprzedaż w 2018 roku | Udział w rynku w 2018 roku | Zmiana rok do roku |
Apple | 49,9 | 34,6% | 43,3 | 20,6% | 15,2% |
Samsung | 21,7 | 15,1% | 23,4 | 16% | -7,2% |
Huawei | 14,1 | 9,8% | 14,6 | 10% | -3,5% |
Amazon | 13 | 9% | 11,8 | 8,1% | 9,9% |
Lenovo | 8,5 | 5,9% | 8,8 | 6% | -4,2% |
Inni | 37 | 25,7% | 44,3 | 30,3% | -16,6% |
Suma | 144,1 | 100% | 146,2 | 100% | -1,5% |