Reklama

Spójrzcie na dwa nowe samoloty hybrydowe od Avions Mauboussin

dwa nowe samoloty hybrydowe, samoloty hybrydowe Avions Mauboussin

Producent lekkich samolotów rekreacyjnych Avions Mauboussin istniał od 1935 do 1948 roku, a dziś francuski startup postanowił wskrzesić tę nazwę i ogłosić dwa nowe samoloty hybrydowe.

Nowe samoloty hybrydowe typu STOL

Od razu warto wyjaśnić, czym samoloty typu STOL w ogóle są. Tak więc, podczas gdy „te zwykłe” potrzebują rozległego pasa startowego, a typ VTOL w ogóle go nie wymaga, samoloty STOL są czymś pośrodku. Potrzebują bowiem pasa startowego, ale skromnego, co pozwala zaoszczędzić pokłady energii i wykorzystywać je nawet na małych lotniskach.

Czytaj też: Tak kształtuje się przyszłość wodoru w lotnictwie. Samolot firmy ZeroAvia zakończył swój pierwszy lot
Czytaj też: To najpewniej będzie największy samolot na wodór w historii
Czytaj też: Rolls-Royce postawił ważny krok w kierunku elektrycznych samolotów

Avions Mauboussin pracuje obecnie nad dwoma takimi samolotami hybrydowymi. Pierwszym jest dwumiejscowy Alérion M1h i ten powstaje we współpracy z Université de Technologie de Belfort-Montbéliard i innymi partnerami przemysłowymi.

Początkowo będzie używać silnika elektrycznego do startów i lądowań, aby w locie przełączyć się na silnik spalinowy. Taki układ napędowy razem z zastosowaniem lekkich, naturalnych materiałów kompozytowych, powinien dać mu zasięg kilkuset kilometrów i prędkość przelotową 250 km/h. Ostatecznie jednak będzie zasilany wyłącznie przez wodorowe ogniwa paliwowe.

Drugi samolot – Alcyon M3c – pomieści już pięciu pasażerów, będzie miał zasięg 1500 km i prędkość przelotową 370 km/h. Podobnie jak M1h, M3c zacznie od napędu hybrydowego, a później przejdzie na zasilanie wodorowe. W nim obecność podwójnych śmigieł pozwala odzyskać utraconą energię.

Czytaj też: Czym ulepszyć bojowe samoloty AC-130? Laserami!
Czytaj też: Samoloty szpiegowskie U-2 staną się oczami oraz uszami Wojska USA
Czytaj też: Nowe prezydenckie samoloty Air Force One będą kosztować fortunę

Plany przewidują (via New Atlas), że hybrydowa wersja Alériona M1h ma wykonać swój pierwszy lot w 2022 roku, a następnie komercyjny start (i pierwszy lot wersji wodorowej) w 2024. Komercjalizacja Alcyona M3c powinna nastąpić w 2026 roku.

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News