WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ

Spójrzcie na dwa nowe samoloty hybrydowe od Avions Mauboussin

Spójrzcie na dwa nowe samoloty hybrydowe od Avions Mauboussin

Producent lekkich samolotów rekreacyjnych Avions Mauboussin istniał od 1935 do 1948 roku, a dziś francuski startup postanowił wskrzesić tę nazwę i ogłosić dwa nowe samoloty hybrydowe.

Nowe samoloty hybrydowe typu STOL

Od razu warto wyjaśnić, czym samoloty typu STOL w ogóle są. Tak więc, podczas gdy „te zwykłe” potrzebują rozległego pasa startowego, a typ VTOL w ogóle go nie wymaga, samoloty STOL są czymś pośrodku. Potrzebują bowiem pasa startowego, ale skromnego, co pozwala zaoszczędzić pokłady energii i wykorzystywać je nawet na małych lotniskach.

Czytaj też: Tak kształtuje się przyszłość wodoru w lotnictwie. Samolot firmy ZeroAvia zakończył swój pierwszy lot
Czytaj też: To najpewniej będzie największy samolot na wodór w historii
Czytaj też: Rolls-Royce postawił ważny krok w kierunku elektrycznych samolotów

Avions Mauboussin pracuje obecnie nad dwoma takimi samolotami hybrydowymi. Pierwszym jest dwumiejscowy Alérion M1h i ten powstaje we współpracy z Université de Technologie de Belfort-Montbéliard i innymi partnerami przemysłowymi.

Początkowo będzie używać silnika elektrycznego do startów i lądowań, aby w locie przełączyć się na silnik spalinowy. Taki układ napędowy razem z zastosowaniem lekkich, naturalnych materiałów kompozytowych, powinien dać mu zasięg kilkuset kilometrów i prędkość przelotową 250 km/h. Ostatecznie jednak będzie zasilany wyłącznie przez wodorowe ogniwa paliwowe.

Drugi samolot – Alcyon M3c – pomieści już pięciu pasażerów, będzie miał zasięg 1500 km i prędkość przelotową 370 km/h. Podobnie jak M1h, M3c zacznie od napędu hybrydowego, a później przejdzie na zasilanie wodorowe. W nim obecność podwójnych śmigieł pozwala odzyskać utraconą energię.

Czytaj też: Czym ulepszyć bojowe samoloty AC-130? Laserami!
Czytaj też: Samoloty szpiegowskie U-2 staną się oczami oraz uszami Wojska USA
Czytaj też: Nowe prezydenckie samoloty Air Force One będą kosztować fortunę

Plany przewidują (via New Atlas), że hybrydowa wersja Alériona M1h ma wykonać swój pierwszy lot w 2022 roku, a następnie komercyjny start (i pierwszy lot wersji wodorowej) w 2024. Komercjalizacja Alcyona M3c powinna nastąpić w 2026 roku.

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News