Obowiązująca w Szwajcarii bezpośrednia demokracja zapewniła ostatnio władzom odpowiedź co do tego, czy Szwajcarzy chcą zakazu reklam wyrobów tytoniowych. Za zakazem pozytywnie wypowiedziało się 57% głosujących.
Prawne ustanowienie zakazu reklam wyrobów tytoniowych ma uchronić młode pokolenie Szwajcarów przed nałogiem
Poprzednie przepisy ustanowione w kraju zabraniają już reklamowania wyrobów tytoniowych w telewizji lub radiu, ale w innych mediach były one legalne. Niedzielne głosowanie miało na celu ochronę młodego pokolenia przed nałogiem palenia, uznając, że pomoże w tym uniemożliwienie reklamowania wyrobów tytoniowych w gazetach, na billboardach, w Internecie, w kinach i podczas imprez masowych.
Tego typu surowe zakazy tradycyjnie wywołują wielkie kontrowersje, przeciwnicy uznają, że uderzają one w wolność, sugerując, że po papierosach to samo będzie mogło dotknąć alkohol, czy cukier. Liczby mówią jednak same za siebie – jedna czwarta 8,9-milionowej populacji Szwajcarii związała swoje życia z wyrobami tytoniowymi, a każdego roku odnotowuje się 9,5 tys. zgonów związanych z paleniem.
Czytaj też: Recenzja Horizon Forbidden West
Chociaż zakazanie reklam wydaje się błahym sposobem na walkę z tym nałogiem, to badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazały, że samo ograniczenie reklamy w punktach sprzedaży może potencjalnie zmniejszyć częstość palenia o 16% i zapobiec nawet 630000 zgonów związanych z paleniem.