Reklama
aplikuj.pl

Toyota złamała wiele zasad w rajdowym GR Yaris i powinniśmy być jej za to wdzięczni

GR Yaris, Toyota Yaris GR, nowy Yaris do rajdu, rajdowy Yaris

Zapowiedziana już, nowa Toyota Yaris będzie oferowana tylko jako pięciodrzwiowy hatchback. To z kolei okazało się problemem dla rajdowego zespołu Toyota World Rally Championship, którego producent rozwiązał.

Jak to określił brytyjski rzecznik Toyoty dla serwisu Road and Track ta decyzja była dla marki pokazem „łamania wszystkich zasad”. Toyota postanowiła bowiem specjalnie stworzyć trzydrzwiową GR Yaris, aby zadowolić miłośników rajdów.

Rzecznik w rozmowie wyjaśnił, że:

[…] samochody homologowane do WRC [rajdów] muszą mieć tę samą podstawową karoserię co samochód produkcyjny. Zespół WRC Toyoty, a zwłaszcza jej szef, legenda Tommi Mäkinen, chciał mieć trzydrzwiowy model o niższej linii dachu, szerszym tylnym rozstawie kół i podwójnym wahaczu, który zastąpiłby zwykłe belki skrętne z tyłu.

Wykonanie tego wszystkiego wymagało od Toyoty połączenia dwóch różnych platform – przód pochodzi z nowej platformy GA-B Yarisa, podczas gdy tył bazuje na platformie GA-C, która stanowi podstawę Corolli.

Było to kosztowne przedsięwzięcie i choć Toyota nie podejmowałaby się tego w stosunkowo niszowym modelu, to było ważne, aby miała coś do zaoferowania w kwestii samochodów rajdowych. Jednak GR Yaris, to nie tylko dążenie Toyoty do uzyskania stosownej homologacji.

GR Yaris, Toyota Yaris GR, nowy Yaris do rajdu, rajdowy Yaris

Firma chciała też udowodnić, że jest w stanie opracować samochód wyczynowy bez partnera. Stworzyła więc nowy silnik i układ napędu na wszystkie koła w samochodzie. W pierwszym przypadku mowa o trzycylindrowym silniku z turbodoładowaniem o pojemności 1,6 litra.

Ma moc 261 koni mechanicznych i jest sparowany tylko z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Układ napędu na wszystkie koła wykorzystuje sprzęgło środkowe do rozdzielania momentu obrotowego między osie, a kierowca może wybierać między podziałem przód-tył w proporcjach 60:40, 50:50 i 30:70, ale 100% może wpaść na jedną z osi w razie potrzeby.

GR Yaris, Toyota Yaris GR, nowy Yaris do rajdu, rajdowy Yaris

Jak zauważa wspomniany serwis, zwykle z wymogami homologacyjnymi WRC, firma musi sprzedać 25000 egzemplarzy samochodu podstawowego, a 2500 z nich musi być wariantem homologowanym do rajdu. Jako że GR Yaris różni się bardzo od standardowego Yarisa, to oznacza, że Toyota będzie musiała sprzedać całe 25000 modeli do uzyskania homologacji.