Reklama
aplikuj.pl

Type 64 #03 to najstarsze na świecie Porsche. Teraz wpadnie na aukcje

Type 64 #03 to najstarsze na świecie Porsche. Teraz wpadnie na aukcje
Type 64 #03 to najstarsze na świecie Porsche. Teraz wpadnie na aukcje

RM Sotheby rozesłał informację prasową odnośnie zdecydowanie wielkiej aukcji, jaka rozgorzeje już w sierpniu tego roku. Wpadnie na nią bowiem oryginalny i świetnie utrzymany samochód Porsche Type 64 #3, który jest „najważniejszym zachowanym kawałkiem historii inżynierii i projektowania w historii firmy”. 

Czytaj też: Ten egzemplarz Porsche 928 przejechał cały świat

Trudno się z tym spierać, bo ten egzemplarz jest uważany za najstarsze na świecie Porsche, które jest tak stare, że powstało o całe 10 lat przed startem firmy. Jego projektem zajął się Ferdinand Porsche, który postanowił stworzyć go na 1500-kilometrowy wyścig między Berlinem a Rzymem we wrześniu 1939 roku. Ten wyjątkowy model został oparty na zaprojektowanym przez Porsche Volkswagenie Beetle – znanym wówczas jako KdF Wagen – ale został wyposażony w opływowy aluminiowy korpus i wydajniejszą, bo 32-konną jednostką napędową.

Wspomniany wyścig nigdy się jednak nie wydarzył, bo nazistowskie Niemcy najechały Polskę we wrześniu 1939 roku, a projekt typu 64 został odwołany. Wybudowano tylko jeden samochód, który stał się własnością niemieckiego rządu. Później syn Ferdynanda Ferry zbudował jeszcze dwa egzemplarze 64 Type. Podwozie nr 2 ukończono w grudniu 1939 roku, a podwozie nr 3 stworzono w czerwcu. To ostatnie przetrwało wojnę, będąc zatrzymane przez rodzinę Porsche, gdy przeniosła się do Austrii. W 1946 roku Ferry Porsche umieścił na jego froncie nazwę firmy, a w 1947 roku odnowieniem samochodu zajął się Battista Pininfarina.

Następnie ten samochód trafił w ręce Otto Mathé’a w 1949 roku, który korzystał z niego w wyścigach do początku lat pięćdziesiątych. Mathé trzymał samochód przez resztę swojego życia, a wkrótce po jego śmierci w 1995 roku 64 #3 został sprzedany doktorowi Thomasowi Gruberowi, czyli samemu historykowi Porsche. Teraz z kolei Type 64 #3 trafi na aukcję i oczekuje się, że jego świetny stan, oryginalne części, a nawet zestaw części zamiennych sprawi, że sprzeda się za co najmniej 20 milionów dolarów.

Czytaj też: Porsche 911 Speedster nie jest już tajemnicą

 Źródło: Popular Mechanics