Wszyscy operatorzy komórkowi zaprezentowali już swoje wyniki finansowe za 2019 rok. Dla każdego z nich był to udany okres, ale sprawdźmy, kto z czwórki Orange, Play, Plus (Grupa Cyfrowy Polsat) i T-Mobile wypadł najlepiej pod względem zdobywania nowych klientów.
Porównanie z przymrużeniem oka
Zanim przejdziemy do porównania m.in. liczby klientów wyjaśnijmy pewną kwestią. Każdy z operatorów świadczy nieco inne usługi. Orange ma dużą bazę klientów Internetu stacjonarnego, a Grupa Cyfrowy Polsat telewizji. Dlatego też porównywanie całościowej bazy nie zawsze jest miarodajne. Dużo ważniejsze jest spojrzenie na wzrost bazy klientów.
Plus przyjął najwięcej klientów abonamentowych
Jak wspomniałem wyżej, operatorzy z różnych powodów mają różną liczbę klientów. Dlatego ważniejsza od ogólnej liczby, jest różnica w stosunku do sytuacji przed rokiem.
Zobacz też: Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w 2019 roku
Zacznijmy od klientów abonamentowych (wyniki w mln kart SIM):
Operator | Liczba klientów 2019 | Liczba klientów 2018 | Zmiana rok do roku |
Orange | 10,237 | 9,922 | 0,315 |
Play | 9,991 | 9,866 | 0,125 |
Grupa Cyfrowy Polsat | 9,690 | 9,16 | 0,530 |
T-Mobile | 7,504 | 7,243 | 0,261 |
Pod tym względem zdecydowanie najlepiej wypada Grupa Cyfrowy Polsat (z Plusem). To trend, który było widać już w połowie 2019 roku i wynika z prostego czynnika. Plus jako jedyny operator do tej pory nie zmodyfikował całej oferty w myśl zasady – więcej za więcej. Pojawiły się tylko pojedyncze plany taryfowe. Nie bez powodu to również Plus był przez cały rok liderem w raportach przenośności numerów.
Zobacz też: Wyniki Play w 2019 roku
Play, który jeszcze przed rokiem mocno walczył o nowych klientów, obecnie zadowala się jedynie skromnym zyskiem. T-Mobile i Orange stawiają na niewielki, ale stały wzrost bazy klientów.
Orange królem prepaida
A tak wygląda liczba klientów ofert na kartę (w mln):
Operator | Liczba klientów 2019 | Liczba klientów 2018 | Zmiana rok do roku |
Orange | 5,047 | 4,883 | 0,164 |
Play | 5,274 | 5,149 | 0,125 |
Grupa Cyfrowy Polsat | 2,496 | 2,551 | -0,055 |
T-Mobile | 3,450 | 3,544 | -0,094 |
Tutaj wyniki są po części odzwierciedleniem promocji. Orange w 2019 roku dosyć dobrze rozpieszczał swoich klientów na kartę i widać to po wynikach. Uproszczenie oferty, trochę darmowego Internetu i gotowe. To w zasadzie od lat przepis na pozyskanie klientów prepaid.
Zobacz: też Wyniki T-Mobile w 2019 roku
Na abonamencie zarabia się znacznie więcej
Spójrzmy jeszcze na jedną ciekawą informację. To wskaźnik ARPU, czyli średni przychód z jednego użytkownika (podany w złotówkach). Orange nazywa to czasem ARPO, czyli średni przychód z oferty. Tak wyglądało to w ofertach abonamentowych (dane w złotówkach):
Operator | ARPU 2019 | ARPU 2018 | Zmiana rok do roku |
Orange | 26,7 | 27,7 | -1 |
Play | 37,7 | 37,6 | 0,1 |
Grupa Cyfrowy Polsat | 85,6 | 89 | -3,4 |
T-Mobile | 38,7 | 43,32 | -4,62 |
Jak możecie zobaczyć, w 2019 roku operatorzy zanotowali znaczny spadek w tym wskaźniku. Największy T-Mobile. Wysoki przychód w przypadku Cyfrowego Polsatu wynika z wliczania do tego wskaźnika drogich ofert dostępu m.in. do telewizji satelitarnej.
Zobacz też: Wyniki Orange w 2019 roku
A jeśli kiedyś zastanawialiście się, dlaczego operatorom bardziej zależy na klientach abonamentowym niż ofert na kartę, to powody są dwa. Klient abonamentowy zazwyczaj jest związany z siecią 2-letnia umową, więc gwarantuje stabilny przechód przez określony okres. Drugi powód to wartości z tabeli poniżej w porównaniu z tą wyżej. Średni przychód z klienta na kartę (dane w złotówkach):
Operator | ARPU 2019 | ARPU 2018 | Zmiana rok do roku |
Orange | 11,9 | 12,2 | -0,3 |
Play | 20,5 | 20 | 0,5 |
Grupa Cyfrowy Polsat | 20,3 | 20,3 | 0 |
T-Mobile | 12,9 | 12,99 | -0,09 |
W przypadku ofert na kartę nie należy zbytnio sugerować się zmianą rok do roku. Ta wartość potrafi czasami zmienić się nawet w ciągu kwartału o prawie 2 zł. Pokazuje jednak idealnie, jakie są różnice w przychodach z ofert abonamentowych oraz przedpłaconych.