Airbus ogłosił pomyślne zakończenie pierwszej na świecie w pełni zautomatyzowanej operacji tankowania powietrze-powietrze w systemie wysięgnika (A3R).
W nieujawnionym terminie na początku tego roku (via New Atlas) testowy samolot tankowiec Airbus wyposażony w system tankowania Airbus A3R wykonał 45 godzin lotu testowego i 120 równie próbnych kontaktów na suchym paliwie z portugalskim myśliwcem Air Force F-16.
Sam system Airbus A3R jest opracowywany do instalacji w samolocie Airbus Multi-Role Tanker Transport (MRTT), który jest oparty na cywilnym modelu Airbus A330. Ostatnie testy obejmowały wszystkie aspekty procesu tankowania z powietrza, prowadzące do fazy certyfikacji programu, który ma rozpocząć się na początku przyszłego roku.
Według Airbusa, system A3R jest zaprojektowany, aby przejąć na siebie cały proces tankowania, bo sam operator tankowania powietrznego będzie musiał jedynie nadzorować operację. Wszystko, co musi zrobić, to aktywować system, a A3R przejmuje kontrolę nad wysięgnikiem do tankowania.
Czytaj też: Siły Powietrzne USA chcą śledzić ruchy w przestrzeni cislunarnej
Po prawidłowym wyrównaniu samolotu tankującego z np. myśliwcem system wysunie wiązkę teleskopową z końcówki wysięgnika do wlewu paliwa i rozpocznie tankowanie. Finalnie rozłączy się, oddali od myśliwca i umożliwi mu bezpieczny odlot. Do pracy z systemem A3R nie trzeba instalować dodatkowego wyposażenia w samolocie odbiorczym.