WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ

Amerykanie szykują się do wojny na morzu. Trwają prace nad nowymi minami

Amerykanie szykują się do wojny na morzu. Trwają prace nad nowymi minami

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych pracuje nad nową miną morską, która znacznie utrudni funkcjonowanie okrętów podwodnych. Hammerhead została zaprojektowana tak, aby znajdowała się na dnie morskim, wyczekując na wroga, który – w razie potrzeby – zostanie zaatakowany torpedą naprowadzającą.

Miny morskie mogą spowalniać przemieszczanie się wrogich jednostek, a nawet całkowicie je zatrzymać. Są również trudne do wykrycia, a podwodne eksplozje spowodowane ich detonacją mogą wywoływać poważne, a nawet krytyczne uszkodzenia kadłubów statków.

Czytaj też: Nowe samochody sanitarne trafią do Wojska Polskiego, które dzielnie walczy z koronawirusem
Czytaj też: UFO to nie przelewki, dlatego japońskie wojsko będzie je śledzić
Czytaj też: Czy wojskowych pilotów zabija sam sprzęt w kokpitach?

Podczas II wojny światowej alianckie miny morskie zatopiły 266 japońskich statków handlowych lub jednostek marynarki wojennej. Odbyło się to bez większych strat wśród sprzymierzonych sił. Teraz, dziesiątki lat później, w obliczu potencjalnej wojny morskiej, Amerykanie przygotowują nową generację min morskich.

Czytaj też: Jak radzą sobie wojskowe drony Gremlins?

Miny morskie Hammerhead mają stanowić nową broń amerykańskiej marynarki wojennej

Hammerhead jest systemem składającym się z modułu kapsułowego, cumowniczego, energetycznego, sensorycznego oraz centrum sterowania, przetwarzania sygnałów i decyzji oraz modułu komunikacyjnego. Całość jest powiązana z torpedą naprowadzającą Mark (Mk.) 54.

Czytaj też: Armia duchów, czyli jak alianci oszukali niemieckie wojska
Czytaj też: Jak radzą sobie wojskowe drony Gremlins?
Czytaj też: Te elektryczne motocykle stworzono dla rolników. Teraz mogą trafić do wojska

Marynarka Wojenna planuje wykorzystać pojazdy podwodne, zwane XLUUV, w celu rozmieszczania min Hammerhead. Prace nad tym projektem rozpoczęły się w 2018 roku. Stany Zjednoczone oczekują, że do 2021 roku zostanie dostarczonych 30 prototypów. Z kolei bardziej masowa produkcja powinna się rozpocząć dwa lata później.