Najciekawsze newsy tygodnia – nauka [14.06.2020]

Miniony tydzień obfitował w wiele interesujących wiadomości wprost ze świata nauki. W dzisiejszym podsumowaniu będzie m.in. o cykicznych sygnałach FRB, budowie Wielkiego Muru Chińskiego i uciekającym księżycu Saturna.

Dlaczego nad Europą w 2017 roku pojawiła się radioaktywna chmura?

Jesienią 2017 roku na europejskim niebie pojawiła się tajemnicza chmura zawierająca radioaktywny ruten-106. Najbardziej prawdopodobna teoria zakłada, iż za zjawiskiem stał wyciek z zakładu przerobu paliw jądrowych. Co ciekawe, autorzy badań stwierdzili, że sygnatura izotopowa była podobna do tej, spotykanej w przypadku rosyjskich reaktorów wodnych ciśnieniowych typu VVER.

Czy aplikacje do nauki języków są skuteczne?

85 studentów korzystało z Babbel przez 12 tygodni, ucząc się hiszpańskiego. Okazało się, że prawie wszyscy uczestnicy, którzy ukończyli kurs, poprawili swoją znajomość tego języka. Poprawa w zakresie mówienia, gramatyki i słownictwa wiązała się oczywiście z ilością czasu, jaki studenci poświęcili na korzystanie z aplikacji.

Tytan ucieka Saturnowi. Jakie jest tempo tego zjawiska?

Wygląda na to, że Tytan narodził się znacznie bliżej Saturna niż znajduje się teraz i dotarł na obecną odległość (1,2 mln kilometrów) w ciągu 4,5 mld lat swojego istnienia. Do tej pory przewidywano, że księżyc ten powinien oddalać się o maksymalnie 0,1 cm rocznie od swojej planety. Nowe analizy sugerują jednak, iż Tytan „ucieka” Saturnowi w tempie 11 centymetrów rocznie.

To rzymskie miasto zostało odkryte bez jakichkolwiek wykopalisk

Archeolodzy, korzystając z georadaru, znaleźli m.in. kompleks łaźni, rynek, świątynię, pomnik i rozległą sieć wodociągową, które w przeszłości tworzyły starożytne rzymskie miasto. Analizując warstwy zabudowań, naukowcy byli również w stanie opisać rozwój tej osady na przestrzeni lat. Co ciekawe, układ Falerii Novi był mniej ujednolicony niż w przypadku wielu innych miast, takich jak Pompeje.

Astronomowie odkryli kolejne dyski Piotrusia Pana. Skąd ich nazwa?

Niedawno odkryte dyski Piotrusia Pana otrzymały swoje nazwy na cześć literackiej postaci, która nigdy nie chciała dorosnąć. Owe formacje żyją około 5-10 razy dłużej niż zazwyczaj obserwowane dyski protoplanetarne. Okazuje się, że dyski te powstają w odizolowanych środowiskach, z dala od innych gwiazd. Co więcej, muszą zaczynać swoje istnienie od znacznie większych rozmiarów niż mają to w zwyczaju typowe dyski.

500-letni obraz pokazuje idealne proporcje człowieka. Czy obecni ludzie do nich pasują?

Tworząc Człowieka witruwiańskiego, Leonardo da Vinci był niezwykle bliski obecnym proporcjom występującym u ludzi. Aby dojść do takich wniosków, autorzy badania zaprosili do udziału w eksperymencie rekrutów amerykańskiej armii. Osoby te miały od 17 do 21 lat i zostały poddane skanom 3D. W badaniach wzięło również udział 1400 kobiet. Z wyjątkiem rozpiętości ramion i długości ud, różnice w proporcjach pomiędzy rzeczywistymi osobami, a Człowiekiem witruwiańskim mieściły się w granicach 10 procent.

Tajemnicze sygnały generowane przez FRB mają cykliczny charakter

Wykorzystując 32 błyski wykryte podczas badań i łącząc je z danymi pochodzącymi z wcześniejszych obserwacji, naukowcy odkryli, że emisja z FRB 121102 przebiega cyklicznie. Okazało się, iż rozbłyski występują tam w „oknie” trwającym około 90 dni, po czym ma miejsce okres ciszy trwający 67 dni. Całe zjawisko powtarza się co 157 dni. Taka regularność może sugerować, że eksplozje są związane z ruchem orbitalnym masywnej gwiazdy, gwiazdy neutronowej lub czarnej dziury.

Nie uwierzycie, jak Isaac Newton chciał walczyć z czarną śmiercią

Newton twierdził, że połączenie sproszkowaej ropuchy z jej wymiocionami oraz surowicą miało stanowić panaceum na czarną śmierć. Innym popularnym „lekarstwem” polecanym przez słynnego naukowca miało być noszenie wysuszonych ropuch w formie naszyjników. Newton wierzył, że umożliwiało to wyciąganie szkodliwych oparów z ciał pacjentów cierpiących na dżumę.

Prawdopodobnie wiemy, jak powstały ziemskie i marsjańskie składniki życia

Naukowcy odkryli, że pojawienie się aminokwasów, które są budulcami białek, mogło wystąpić na Ziemi i Marsie za sprawą spadających meteorytów. Autorzy nowych badań przeprowadzili symulacje związane z momentem zderzenia tych obiektów z powierzchnią oceanu. W tym celu analizowali reakcje pomiędzy dwutlenkiem węgla, azotem, wodą i żelazem. Symulacja ujawniła tworzenie się aminokwasów, takich jak glicyna i alanina, które są bezpośrednimi składnikami białek związanych z wieloma reakcjami biologicznymi.

Część Wielkiego Muru Chińskiego nie powstała w celach militarnych. Po co ją zbudowano?

Analiza 740-kilometrowej części muru sugeruje, że celem jego budowy było monitorowanie lub blokowanie ruchu ludzi i zwierząt. Być może chodziło też o zbieranie podatków. Istnieje możliwość, że mieszkańcy północnych obszarów próbowali migrować na południe, poszukując lepszych pastwisk. Budowa Wielkiego Muru Chińskiego, który jest podzielony na odcinki rozciągające się na tysiące kilometrów, rozpoczęła się w III wieku p.n.e. i trwała przez setki lat.

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News