Od ponad dwóch lat raytracing kojarzymy głównie z API DirectX oraz NVIDIA, ale konkurencja nie śpi, co widać po najnowszym ogłoszeniu tego, że raytracing API Vulkan jest już w rękach twórców.
Raytracing API Vulkan
The Khronos Group, czyli otwarte konsorcjum wiodących w branży firm tworzących zaawansowane standardy interoperacyjności, ogłosiło właśnie dostępność Vulkan Software Development Kit w wersji 1.2.162.0. Ta wersja zapewnia pełne wsparcie dla nowych rozszerzeń w postaci Vulkan raytracing, do czego zalicza się Validation Layers oraz integracja ulepszonych łańcuchów narzędzi cieniujących GLSL, HLSL i SPIR-V.
Czytaj też: Orange wprowadzi zwrot pieniędzy z konta numeru na kartę. Mamy komplet
Czytaj też: Nvidia przedstawia kartę RTX A6000 48 GB
Czytaj też: Sodowo-jonowe akumulatory nowej generacji z arcyważnym odkryciem
Dodatkowo pokazówki Vulkan Samples i Vulkan Guide Khronos zostały zaktualizowane, aby zilustrować techniki śledzenia promieni. Dodatkowo, dzięki sterownikom dostarczanym zarówno przez AMD, jak i NVIDIA, programiści mają teraz możliwość łatwej integracji Vulkan raytracing ze swoimi aplikacjami (via TechPowerUp).
Warto przypomnieć, że Khronos wydał ostateczne rozszerzenia Vulkan raytracing w listopadzie 2020 roku, aby bezproblemowo zintegrować funkcjonalność raytracingu z API Vulkan, dzięki czemu ten stał się pierwszym w branży otwartym, wieloplatformowym standardem akceleracji raytracingu.
Czytaj też: Karty GeForce RTX 3060 w świetle nowych informacji
Czytaj też: KontrolFreak w rękach SteelSeries. Teraz pozostaje nam czekać na nowego pada
Czytaj też: Jonsbo TB01 to ciekawy test bench
Vulkan raytracing można wdrożyć zarówno przy użyciu „tradycyjnych” bloków obliczeniowych GPU albo dedykowanych rdzeni do śledzenia promieni.