Dwa pierwsze odcinki serialu WandaVision zawierały sporo tajemnic i nasunęły nam wiele pytań. Jednak oprócz widocznych rzeczy na ekranie pojawiły się też easter eggi nawiązujące nie tylko do MCU, ale również do klasyki telewizji. W tekście pojawiają się spoilery!
WandaVision – easter eggi
Marvel poniekąd przyzwyczaił nas do tego, że w filmach wchodzących w skład Marvel Cinematic Universe roi się od tak zwanych easter eggów, czyli potoczniej mówiąc ukrytych nawiązań do innych tworów popkultury. Nie inaczej jest również w pierwszym serialu, który wchodzi w skład MCU – WandaVision. Na razie otrzymaliśmy zaledwie dwa odcinki, jednak już w nich dostrzec można naprawdę sporo nawiązań.
Czytaj też: Recenzja serialu WandaVision – dwa pierwsze odcinki to to powiew świeżości w uniwersum
Odniesienia do filmów i komiksów Marvela
Reklama tostera Stark Industries

Zacznijmy od nawiązania najbardziej widocznego. W pierwszym odcinku oglądamy reklamę tostera filmy Stark Industries, już samo to jest nawiązaniem do Tony’ego Starka. Jednak gdy przyjrzymy się bliżej dostrzeżemy, że w tym czarno-białym świecie czerwona migająca dioda tostera jest pierwszym kolorowym elementem. Do tego slogan „zapomnij o przeszłości, oto przyszłość” wydaje się niepokojący biorąc pod uwagę przeszłość Wandy.
Reklama zegarka Strucker z logo HYDRA

Gdy przyjrzymy się bliżej reklamowanemu zegarkowi zauważymy na nim logo organizacji HYDRA, do tego sama nazwa wzięła się od nazwiska Wolfganga von Struckera, który zginął w Avengers: Czas Ultrona. Wcześniej jednak przeprowadzał na Wandzie eksperymenty. Być może obie reklamy nawiązują do osób, które miały w przeszłości ogromny wpływ na główną bohaterkę.
Butelka wina o nazwie Maison du Mépris

Maison du Mépris (dosłowne tłumaczenie z francuskiego to Dom Pogardy) ma nawiązywać do House of Misery czyli House of M, komiksowej historii, w której Wanda przeżywała załamanie nerwowe po śmierci swoich dzieci i stworzyła nową rzeczywistość, w której jej dzieci żyją. Choć w serialu dzieci jeszcze nie ma, to w drugim odcinku bohaterka jest w ciąży.
Nawiązania do Sokovii

Choć bohaterowie zdają się trwać w dziwnej pół-amnezji, to w pierwszym odcinku wiedzą, że Wanda pochodzi z Sokovii. Bohaterka wykonuje też gest zasłaniania oczu, który ma być żartem, choć równie dobrze może nawiązywać do jednej z jej mocy, którą pokazała w filmach, gdy mogła kontrolować umysł za pomocy podobnego gestu.
Czytaj też: Recenzja serialu Euforia – odcinek specjalny 1: Rue
Czytaj też: Recenzja 3 sezonu Star Trek: Discovery
Czytaj też: Recenzja serialu Lupin – Netflix rozpoczyna 2021 rok mocnym tytułem
Logo SWORD

SWORD to nazwa tajnej, kosmicznej organizacji w komiksach Marvela. Jest ona odpowiednikiem SHIELD, jednak działa na o wiele większą skalę. Logo SWORD pojawia się już na końcu pierwszego odcinka, a potem kilka razy w drugim epizodzie. Na ekranie pojawia się też postać Geraldine, granej przez Teyonah Parris. Lista castingowa ujawniła nam, że wciela się ona w serialu w Monikę Rembau, córkę przyjaciółki Carol Danvers. Poznaliśmy ją jako dziecko w filmie Kapitan Marvel. Monica jest też członkinią SWORD. Logo jest też na kombinezonie pszczelarza, który wyłania się z kanałów.
Numer domu 2800

Wanda i Vision mieszkają w domu o numerze 2800. Może to nawiązywać do multiversum i Ziemi-2800. Jest to również nawiązanie do komiksów Toma Kinga i Gabriela Hernandeza, w których Vision wraz z rodziną mieszkał w domu 616, które było odniesieniem do Ziemi-616, czyli głównego świata w komiksach Marvela.
Hełm Grim Rippera

W animowanej czołówce drugiego odcinka znalazło się sporo easter eggów. Jednym z nich jest hełm Grim Rippera, morderczego najemnika, który w komiksach był jednym z superzłoczyńców. Jeśli nie jest to tylko zwykłe mrugnięcie w stronę fanów komiksów, to może być to zapowiedź ogromnych kłopotów, które czekają bohaterów.
Mleko Bova i Żwirek Cioci A

W animowanym intro drugiego odcinka Wanda jest przez moment w sklepie spożywczym. Na ścianie widać reklamę mleka Bova, które nawiązuje do Bovy Ayrshire, postaci z komiksów, która była wewoulowaną do humanoidalnej formy i wysokiej inteligencji krową. W pewnym momencie asystowała jako położna przy narodzinach Scarlet Witch i Quicksilvera.
W tym samym sklepie spożywczym na ścianie jest jeszcze plakat reklamujący Żwirek dla kotów cioci A. Może to nawiązywać do Agathy Harkness, wiedźmy, która w komiksach była blisko związana z Wandą, a także posiadała kota. Ahatha pojawia się w serialu, ale na razie prezentuje się jako niegroźna sąsiadka.
Figurka Wizzera

Kolejna ciekawostka z animowanego intro. W pewnym momencie w domu Wandy i Visiona widać stojącą na stoliku figurkę przypominającą Wizzera z komiksów, bohater ma tam strój ze skrzydłami na głowie i W na piersi. Co go łączy z Wandą? W komiksach kiedyś myślał, że jest ojcem jej i Quicksilvera.
Glamour i Illusion

Podczas talent show Wanda i Vision przedstawiają się jako Glamour i Illusion, co nawiązuje do postaci Glynis i Ilya Zarkov z komiksów, którzy posługiwali się takimi samymi pseudonimami.
Głos w radiu

W 2. odcinku Wanda słyszy w radiu tajemniczy głos mówiący „Kto ci to robi, Wando?”. Prawdopodobnie należy on od Jimmy’ego Woo, który w filmach był agentem SHIELD. Prawdopodobnie teraz jest członkiem SWORD.
Napisy w pierwszym odcinku

Pod koniec pierwszego odcinka na monitorze w jakimś pomieszczeniu wyświetlają się napisy końcowe (nie są to zwykłe napisy z prawdziwymi nazwiskami twórców). Widzimy tak, że reżyserem jest Abe Brown. Uczył się on z Peterem Parkerem w Midtown School of Science and Technology, pojawił się też w filmie Spider-Man: Homecoming i według informacji przeżył pstryknięcie Thanosa, jest więc fizycznie pięć lat starszy od Spider-Mana.
Symbol na szafie nazywanej 'The Cabinet of Mysteries”

Narysowany na tej szafie do czarów symbol ma nawiązywać do Kamienia Umysłu. Podczas eksperymentów to właśnie ten kamień dał Wandzie moce.
Powtarzany tekst „Dla dzieci”

W drugim odcinku co jakiś czas słyszymy powtarzane „For the children”. Czy to nawiązuje do problemów Wandy, która w komiksach straciła dzieci?
Kamienie Nieskończoności

Animowane intro 2. odcinka zamiera też moment, w którym dookoła księżyca pojawia się sześć wyeksponowanych gwiazd, które mają symbolizować Kamienie Nieskończoności.
Niezniszczalna głowa Visiona

W pierwszym odcinku Wanda układa talerze za pomocą swoich mocy. Gdy jeden z nich rozbija się o głowę Visiona mówi o jego niezniszczalnej głowie, co może być bezpośrednim nawiązaniem do tego, że jednak taka nie jest, bo Thanos zmiażdżył ją chcąc odzyskać Kamień Nieskończoności.
Odniesienia do telewizji
Oprócz nawiązań do komiksów i filmów w dwóch odcinkach WandaVision pojawiło się też wiele easter eggów odnoszących się do klasyki telewizji.
The Dick Van Dyke Show

Kuchnię Wandy i Visiona możecie kojarzyć, jeśli oglądaliście The Dick Van Dyke Show, jest ona inspirowana tą, którą w swoim domu mieli Rob i Laura Petrie. Oprócz tego scena, w której Vision przeskakuje przez krzesło, a także Wanda ubrana w spodnie również nawiązują do tego serialu, bo nawiązuje do Mary Tyler Moore, która też była gospodynią w spodniach.
Bewitched
Intro 2. odcinka jest zaś ukłonem w stronę serialu Bewitched, podobnie jak fakt, że Wanda jako gospodyni domowa posługuje się magią w codziennych czynnościach. Nawet same efekty specjalne były inspirowane tym serialem, bo twórcy chcieli, by wyglądało to podobnie.
Czytaj też: Recenzja serialu Mroczne materie – sezon 2
Czytaj też: Recenzja serialu Stewardesa –thriller i absurdalna czarna komedia w jednym
Czytaj też: Recenzja 2 sezonu The Mandalorian – to najlepsze, co od lat dały nam Gwiezdne Wojny
I Love Lucy

Napisy końcowe bardzo przypominają te, które można było oglądać na końcu odcinków serialu I Love Lucy. Nawiązuje do niego również scena, w której widzimy jak Wanda i Vision śpią w osobnych łóżkach tak jak Lucy i Rick (wtedy było to podyktowane telewizyjną cenzurą). Również fakt, że te dwa odcinki są czarno-białe nawiązuje do tej produkcji, co potwierdził sam Feige.
Inne nawiązania do sitcomów z lat 50. i 60. XX wieku
Pojawiło się też wiele nawiązań do konwencji klasków gatunku. Wspomniane już pojedyncze łóżka w sypialni nie były tylko domeną I Love Lucy, choć to tam najbardziej rzucało się w oczy. Wywołane to było cenzurą w telewizji i zachętą do moralności. Czasem łóżka były zsunięte, jednak zawsze były to dwa pojedyncze, a nie jedno podwójne. W Bewitched z tym skończono.
Zapomniane rocznice i szefowie na kolacji to popularny motyw w sitcomach. Podobnie jak fakt, że w komediach z tamtych lat przykładne panie domu potrafiły z najprostszych produktów w domu stworzyć bardzo złożone śniadanie, w WandaVision Wanda podała takie gościom.

W sitcomach z połowy ubiegłego wieku nie do pomyślenia były przekleństwa, dlatego gdy szef Visiona albo on sam wypowiadają „damn” słowo zostaje zagłuszone przez różne hałasy z otoczenia.
Popularnym motywem jest też przeprowadzka nowożeńców do domu na przedmieściach, jak to ma miejsce w przypadku Wandy i Visiona.