Reklama
aplikuj.pl

Wiemy co napędzi nowy lotniskowiec Francji

co napędzi nowy lotniskowiec Francji, nowy lotniskowiec Francji

Prezydent Emmanuel Macron ujawnił plany odnośnie wymiany lotniskowca Charles de Gaulle w 2038 roku, zdradzając przy okazji to, co napędzi nowy lotniskowiec Francji.

Nowy lotniskowiec Francji

Chociaż od momentu zastąpienia obecnie flagowego lotniskowca francuskiej marynarki wojennej Charles de Gaulle dzielą nas praktycznie dwie dekady, już teraz wiemy wiele na jego temat. Wspomniany Charles de Gaulle jest pierwszym francuskim okrętem jądrowym i dziesiątym lotniskowcem państwa, który zaliczył dziewiczy rejs w 2001 roku.

Czytaj też: Symulator myśliwca T-7A Red Hawk nowym wymiarem szkolenia pilotów
Czytaj też: Zakończono testy silników do pocisków artyleryjskich
Czytaj też: Pistolet VIS 100 Wojska Polskiego, czyli broń prosto z Radomia

Już jednak w 2018 roku ruszyły plany zastąpienia go lotniskowcem Porte Avion Nouvelle Generation (PANG), czyli lotniskowcem nowej generacji. Według Ministerstwa Sił Zbrojnych decyzja o zastąpieniu obecnego lotniskowca innym statkiem o napędzie atomowym wynika z faktu, że nie będzie on wymagał tankowania w okresie eksploatacji z wyjątkiem paliwa lotniczego, a między remontami może działać nawet 10 lat.

Jeszcze nienazwany lotniskowiec Francji nowej generacji o koszcie realizacyjnym szacowanym na około 22 miliardy złotych, zostanie zbudowany w stoczni w Saint-Nazaire, a głównym wykonawcą będzie Naval Group. Napędzą go dwa reaktory jądrowe o mocy 220 MW wytwarzające 150 MW energii elektrycznej.

Czytaj też: Rosyjskie Terminatory, czyli szalenie uzbrojone BMP-T
Czytaj też: Nowy opancerzony robot bojowy Rheinmetall
Czytaj też:
Polacy zwycięzcami HackYeah 2020. Studenci WAT pokazali klasę

Finalnie będzie wypierał 75000 ton, przyjmie na pokład załogę w liczbie do 2000 osób, jego długość wyniesie 300 metrów, a pod kątem prędkości rozpędzi się aż do 50 km/h. Dodatkowo będzie płynął nawet z 30 myśliwcami SCAF nowej generacji oraz katapultami elektromagnetycznymi.

Faza projektowania lotniskowca potrwa do 2025 roku, a wtedy ruszy jego konstrukcja, która potrwa aż 11 lat, bo pierwsze próby morskie zaplanowano na 2036 roku. Finalnie nowy lotniskowiec zastąpi Charles de Gaulle w 2038 roku.