Najciekawsze newsy tygodnia – nauka [08.03.2020]

Miniony tydzień obfitował w wiele interesujących wiadomości wprost ze świata nauki. W dzisiejszym podsumowaniu będzie m.in. o najpotężniejszej eksplozji w historii Wszechświata, cenach pierwszych turystycznych lotów w kosmos oraz bakteriach wykorzystywanych do wykrywania metali ciężkich w wodzie.

Czarna dziura w jednej chwili zniszczyła gromadę galaktyk

Czarna dziura za sprawą pojedynczej, choć niezwykle silnej eksplozji, zniszczyła gromadę galaktyk oddaloną o ok. 390 milionów lat świetlnych od Ziemi. Wybuch zyskał miano najpotężniejszego w historii Wszechświata, a jego skutki są iście imponujące… i przerażające. Wskutek tego zjawiska we wspomnianej gromadzie powstała dziura, w której zmieściłoby się 15 galaktyk wielkości Drogi Mlecznej.

Zdjęcia satelitarne pokazują zaskakujące skutki epidemii koronawirusa w Chinach

Na zdjęciach satelitarnych udostępnionych przez ESA i NASA widać jedne z nielicznych, pozytywnych skutków epidemii koronawirusa. Na skutek problem z rozprzestrzenianiem SARS-CoV-2 na terenie Chin ograniczono bowiem transport drogowy oraz funkcjonowanie przemysłu. W efekcie znacząco spadły stężenia szkodliwych substancji, takich jak dwutlenek azotu (NO2). Spadek wyniósł od 10 do 30 procent.

Przed miliardami lat Ziemia była prawdziwie „Wodnym światem”

Z ustaleń naukowców wynika, że ok. 3,2 mld lat temu nasza planeta mogła wyglądać zupełnie inaczej niż obecnie. Autorzy badania twierdzą, iż Ziemi była niemal w całości pokryta wodą, pochodzącą z pozaziemskich obiektów, takich jak komety. Do wyłonienia się kontynentów doprowadziły dopiero ruchy płyt tektonicznych.

Łazik Curiosity wykonał panoramę Marsa w rekordowo wysokiej rozdzielczości

Zdjęcia wykonane na powierzchni Marsa chyba nigdy nie przestaną wzbudzać zainteresowania. W tym przypadku okazja jest szczególna, bowiem łazik Curiosity uchwycił rekordowo dokładną panoramę Czerwonej Planety. Przesłany na Ziemię materiał, który naukowcy następnie połączyli, zaowocował panoramą Marsa, która zawiera 1,8 mld pikseli. Dotychczasowy rekord wynosił ok. 1,3 mld pikseli.

Być może poznaliśmy sekret długiego życia

Nad sekretem nieśmiertelności zastanawiano się zapewne od zarania dziejów. I choć za sprawą tego badania nie dowiemy się, jak żyć wiecznie, to przynajmniej poznamy, jakie czynniki odpowiadają za dłuższy żywot. Naukowcy stwierdzili bowiem, że w świecie zwierząt to samice funkcjonują dłużej – i to aż o 18 procent. Takich obserwacji dokonano na podstawie analizy 229 różnych gatunków.

Jak wygląda sałata wyhodowana w kosmosie?

Kilka lat temu na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej udało się wyhodować sałatę czerwonolistną. Część zbiorów została wtedy zjedzona przez astronautów przebywających na pokładzie stacji, resztę przesłano do analizy na Ziemi. Teraz poznaliśmy jej rezultaty. Co może Was zaskoczyć, to fakt, że „kosmiczna” sałata zawierała większe ilości potasu, sodu, fosforu, siarki czy cynku aniżeli jej ziemska kuzynka.

Bakterie mogą zostać wykorzystane do wykrywania metali ciężkich w wodzie

Dostęp do wody pitnej jest utrudniony, szczególnie w krajach trzeciego świata. Aby ułatwić proces sprawdzania jej jakości, naukowcy opracowują kolejne testy, które powinny to umożliwić. W tym przypadku chodzi o systemie wykorzystującym nieszkodliwe szczepy bakterii E. coli. Zostały one zmodyfikowane tak, aby emitowały światło na skutek kontaktu z konkretnymi metalami ciężkimi. Następnie sztuczna inteligencja zidentyfikuje poszczególne szkodliwe substancje.

Naukowcy odkryli DNA dinozaurów sprzed 75 milionów lat

Scenariusz niczym z Parku Jurajskiego Stevena Spielberga? Niekoniecznie, choć pewne skojarzenia są jak najbardziej możliwe. Naukowcy odkryli bowiem, że w skamieniałościach sprzed 75 milionów lat wciąż mogą znajdować się fragmenty DNA. Poza nimi zauważyli również białka i chromosomy. To zaskakujące, gdyż do tej pory sądzono, że DNA może przetrwać maksymalnie milion lat.

W meteorycie po raz pierwszy odkryto białko pozaziemskiego pochodzenia

Meteoryt znaleziony przed wieloma laty na terenie Algierii zawiera zaskakujące składniki. Naukowcy odkryli w nim bowiem białko zwane hemolityną. Trudno mówić o konkretnych dowodach na istnienie życia pozaziemskiego, jednak białka (oraz wcześniej znajdowane w meteorytach cukry i wczesne formy aminokwasów) są podstawowymi składnikami budulcowymi życia. Możemy więc przypuszczać, że to właśnie meteoryty odpowiadają za „rozsiewanie” życia we Wszechświecie.

Poznaliśmy ceny i daty pierwszych turystycznych lotów w kosmos

Firmy SpaceX oraz Axiom Space niedawno zawarły porozumienie związane z organizacją komercyjnych lotów w kosmos. Okazuje się, że pierwszy z nich powinien odbyć się już w przyszłym roku. Poznaliśmy nawet cenę takiej atrakcji, która wynosi 55… milionów dolarów. Jak twierdzą osoby odpowiedzialne za przelot, znalazł się nawet klient, który jest gotów wyłożyć takie pieniądze. Najpierw jednak odbędzie się załogowy lot, w którym wezmą udział doświadczeni astronauci.