Najciekawsze newsy tygodnia – nauka [01.03.2020]

Miniony tydzień obfitował w wiele interesujących wiadomości wprost ze świata nauki. W dzisiejszym podsumowaniu będzie m.in. o nieznanym wcześniej zmyśle wykrytym u psów, diamentach na podstawie ropy naftowej oraz zwierzęciu, które żyje choć nie oddycha.

Topniejący lód ujawnił na Antarktydzie nieznaną wyspę

Podczas żeglugi w pobliżu lodowca Pine Island naukowcy zaobserwowali nieznaną wcześniej wyspę. Ze wstępnych informacji wynika, że ma ona ok. 350 metrów długości i ukazała się po tym, jak doszło do stopienia pokrywającego ją lodu i śniegu. Formacja jest zbudowana z granitu wulkanicznego a na jej powierzchni żyją foki. Badacze stworzyli nawet model poklatkowy, który – za sprawą zdjęć satelitarnych – pokazuje postęp topnienia lodu w tym obszarze.

U psów wykryto nieznany dotychczas zmysł

Dzięki wyszkoleniu trzech psów, które miały „w ciemno” wybierać cieplejszy z dwóch obiektów, badacze udokumentowali występowanie u tych zwierząt niesamowitego zmysłu. Wygląda na to, że jest to pozostałość ewolucyjna po wilkach. Prawdopodobnie pomagał im on w polowaniu, choć w przypadku psów domowych taki zmysł ma inne zastosowanie. Co ciekawe, psy nie są jedynymi zwierzętami, które go posiadają.

Muzeum Smithsonian udostępniło prawie 3 mln zdjęć przechowywanych eksponatów

Muzeum Smithsonian zdecydowało się na przedsięwzięcie na ogromną skalę. Chodzi o udostępnienie niemal 3 milionów fotografii przedstawiających eksponaty znajdujące się w placówkach tej organizacji. Co zaskakujące, taka liczba – choć ogromna – jest niezbyt imponująca w porównaniu z planami, jakie mają zostać wprowadzone w przyszłości. Mówi się bowiem o nawet 155 mln scyfryzowanych kopii.

Naukowcy stworzyli diamenty korzystając z ropy naftowej

Tworzenie diamentów w kontrolowanych warunkach nie jest niczym nowym, jednak ich jakość zwykle pozostawia wiele do życzenia. Teraz jednak sytuacja może się zmienić, ponieważ naukowcy stworzyli diamenty korzystając z substancji znajdującej się w ropie naftowej i gazie ziemnym. Otrzymane w ten sposób materiały powinny znaleźć szereg zastosowań w wielu różnych dziedzinach życia.

Nie żyje Katherine Johnson – wybitna naukowiec związana z NASA

W wieku 102 lat zmarła Katherine Jones, jedna z najwybitniejszych kobiet w historii NASA. Naukowiec znacząco przyczyniła się do przeprowadzenia misji takich jak Apollo czy Mercury. Za swoje osiągnięcia Jones dostała nawet Prezydencki Medal Wolności, wręczony przez prezydenta Stanów Zjednoczonych – Baracka Obamę. NASA nazwała również jeden z budynków na cześć tej badaczki.

Oto przodkowie wszystkich roślin na Ziemi

Skamieniałości sprzed ok. miliarda lat prawdopodobnie należą do glonów, które mogą być przodkami wszystkich roślin występujących na naszej planecie. Należące do gatunku Proterocladus antiquus glony mają niewielkie rozmiary, wynoszące ok. 2 milimetrów. W przeszłości były one kluczowe w kwestii występowania procesu fotosyntezy na Ziemi. Rośliny lądowe pojawiły się znacznie później, bo ok. 450 mln lat temu.

Fizycy przez przypadek odkryli coś, co nazywają nowym stanem skupienia materii

Badacze z Northeastern University prowadzili pewien eksperyment, a w jego efekcie – dość przypadkowo – odkryli swego rodzaju nowy stan skupienia materii. Nietypowy układ elektronów jest efektem występowania rowków, które powstają dzięki kombinacji mechanicznych i fizycznych czynników. W przyszłości odkrycie autorów badania powinno przysłużyć się w wielu różnych dziedzinach.

Astronomowie wykryli najpotężniejszą eksplozję w historii Wszechświata

Astrofizycy zaobserwowali wybuch, który miał miejsce na terenie gromady galaktyk Ophiuchus, znajdującej się ok. 390 milionów lat świetlnych od Ziemi. Była to najsilniejsza eksplozja od momentu Wielkiego Wybuchu a zarazem 5-krotnie potężniejsza od tej, którą dotychczas uważano za rekordową. W plazmie otaczającej gromadę powstała nawet ogromna dziura – można ją zaobserwować z okolic naszej planety.

Igrzyska olimpijskie w Tokio mogą zostać odwołane na skutek epidemii koronawirusa

Epidemia koronawirusa zbiera śmiertelne żniwo, a ze względu na zbliżające się igrzyska olimpijskie powstaje coraz więcej niewiadomych związanych z ich organizacją. Nie trzeba chyba wyjaśniać, jak niebezpieczne dla sportowców mogłoby być przebywanie w wiosce olimpijscej w gronie osób z całego świata. Sytuacja, w której IO zostają odwołane nie jest niemożliwa, choć byłaby sporym zaskoczeniem.

To zwierzę żyje choć nie oddycha

Naukowcy odkryli pasożyta zwanego Henneguya salminicola. Występuje on m.in. u łososi, a jego charakterystyczną cechą jest brak konieczności oddychania do przeżycia. Mikroskopijne stworzenie nie posiada tzw. mitochondrialnego DNA, co czyni go pierwszym zwierzęciem, które – mimo że żyje – to nie zachodzi u niego proces oddychania.