Najciekawsze newsy tygodnia – nauka [15.03.2020]

Miniony tydzień obfitował w wiele interesujących wiadomości wprost ze świata nauki. W dzisiejszym podsumowaniu będzie m.in. o możliwym rozwiązaniu zagadki związanej z rozszerzaniem Wszechświata, intrygującej grze w piłkę sprzed tysięcy lat oraz egzoplanecie, na której padają żelazne deszcze.

Na terenie zewnętrznego Układu Słonecznego zaobserwowano dziesiątki obiektów

Za sprawą analizy danych z Dark Energy Survey naukowcy zaobserwowali 139 obiektów krążących za orbitą Neptuna. Są wśród nich asteroidy i komety, które wraz z planetoidami są określane mianem obiektów transneptunowych. Co ciekawe, owe ciała niebieskie znajdują się w bardzo zróżnicowanych odległościach od Słońca. Rozciągają się one od 30 do nawet 90 jednostek astronomicznych.

Najciekawsze newsy tygodnia – nauka [15.03.2020]

W tym bursztynie znajduje się głowa niewielkiego dinozaura

Skamielina licząca 99 milionów lat ma zaledwie 7 milimetrów długości i znajduje się wewnątrz bursztynu. Głowa zwierzęcia, najprawdopodobniej przedstawiciela gatunku Oculudentavis khaungraae posiada parę stosunkowo dużych oczu i podłużny dziób, gęsto wypełniony zębami. Prawdopodobnie zwierzę polowało na owady i niewielkie bezkręgowce.

Naukowcy odnotowali zaskakujące różnice w składzie Księżyca i Ziemi

Nowe badania poświęcone składowi naszego naturalnego satelity dały zgoła odmienne wnioski niż w przypadku poprzednich. Naukowcy stwierdzili bowiem, że skład izotopów tlenu Ziemi jak i Księżyca jest odmienny. Co więcej, dane znacząco się różnią w zależności od powierzchni, która zostanie poddana analizom. Sam Księżyc mógł powstać na skutek zderzenia Ziemi z protoplanetą zwaną Theią.

Z raportu ONZ wynika, że 2019 rok pobił kolejny niechlubny rekord

Organizacja Narodów Zjednoczonych opublikowała zestawienie dotyczące warunków klimatycznych w 2019 roku. Wynika z niego, że był to drugi w kolejności najcieplejszy rok od momentu rozpoczęcia pomiarów. Jednocześnie tytuł najcieplejszego miesiąca w historii przypadł lipcowi 2019. Niestety, jest to kontynuacja trendu utrzymującego się na przestrzeni XXI wieku i tylko radykalne działania mogą pomóc w zatrzymaniu globalnego ocieplenia.

Najciekawsze newsy tygodnia – nauka [15.03.2020]

Być może naukowcy rozwiązali tajemnicę zwiazaną z rozszerzaniem się Wszechświata

Naukowcy z Uniwersytetu Genewskiego sądzą, że jeśli obliczone dotychczas tempo ekspansji Wszechświata jest realne, to musielibyśmy znajdować się w „bańce” liczącej ok. 250 mln lat świetlnych średnicy. Uzyskane wyniki związane z tzw. stałą Hubble’a sugerują, że wynosi ona od ok. 67 do 74 kilometrów na sekundę na megaparsek. Autorzy badania biorą pod uwagę mniejszą gęstość materii wewnątrz wspomnianej bańki.

Najciekawsze newsy tygodnia – nauka [15.03.2020]

Na tej planecie mogą padać żelazne deszcze

WASP-76b to egzoplaneta, na której – delikatnie mówiąc – panują dość wysokie temperatury. Naukowcy szacują, że wynoszą one od 1500 do 2400 stopni Celsjusza w zależności od obszaru. Te różnice przekładają się na występowanie potężnych wiatrów, co z kolei skutkuje unoszeniem roztopionego żelaza, które w późniejszym czasie ponownie spada na powierzchnię WASP-76b.

Najciekawsze newsy tygodnia – nauka [15.03.2020]

Zatrważająco niewielka ilość tworzyw sztucznych podlega recyklingowi

Niezbyt pozytywne wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Greenpeace. Wynika z niego bowiem, że z 32 mln ton tworzyw sztucznych, które zostały wyprodukowane w 2017 roku na terenie Stanów Zjednoczonych, zaledwie 8,4% zostało poddane recyklingowi. Zanieczyszczenie środowiska naturalnego tzw. plastikami stanowi coraz większy problem. Potęguje go również obecność mikroplastików.

Najciekawsze newsy tygodnia – nauka [15.03.2020]

70 milionów lat temu doba na Ziemi była o pół godziny krótsza. Skąd to wiemy?

Analiza skamieniałości należących do muszli z gatunku Torreites sanchezi dostarczyła interesujących wniosków. Badacze sądzą bowiem, że doba na Ziemi trwała kiedyś ok. 23 i pół godziny, a pełen obrót wokół Słońca zajmował naszej planecie aż 372 dni. Poza tym naukowcy próbują obliczyć historyczne tempo, w jakim Księżyc oddala się od Ziemi. Na tę chwilę wiedzą, że zmienia się ono na przestrzeni lat i obecnie wynosi 3,82 cm rocznie.

Najciekawsze newsy tygodnia – nauka [15.03.2020]

Misja łazika marsjańskiego zostanie opóźniona – na jak długo?

Dość smutne, choć niezbyt zaskakujące wieści dotarły do nas w związku z realizacją misji łazika ExoMars. Będące efektem współpracy ESA oraz Roscomosu działania zostaną opóźnione, bowiem inżynierowie związani z budową statku chcą wprowadzić pewne poprawki. Jak przyznali przedstawiciele ESA, naukowcy chcą uniknąć powtórki z katastrofy lądownika Schiaparelli, który w 2016 roku rozbił się o powierzchnię Marsa.

Najciekawsze newsy tygodnia – nauka [15.03.2020]

W górach Meksyku odkryto boisko do gry w piłkę. Jest niezwykle stare

Na terenie stanowiska archeologicznego Etlatongo archeolodzy odkryli swego rodzaju bosiko piłkarskie. Powstało ono ok. 1650 roku p.n.e. a z dotychczas odsłoniętych fragmentów wyłonił się plac liczący 46 metrów długości. Zasady obowiązujące w czasie uprawiania tej dyscypliny nie są jeszcze w pełni jasne, ale wiadomo, że była ona niezwykle popularna wśród ówczesnych mieszkańców Mezoameryki.